Stor ros til Ungdomskollegiet

Årets besigtigelsestur gik også forbi Ungdomskollegiet i Flensborg.

Dkflasydslesvigudvalg -638010918

Folketingets Sydslesvigudvalg har forleden været på besøg hos det danske mindretal. Et af formålene med besøget var, at se på forskellige steder, hvor det vil være muligt at indkvartere gæster i et større antal. Det såkaldte »gæsteværelsesudvalg« under Samrådet har forleden fremlagt et udspil omkring, hvilke muligheder der er for overnatning af for eksempel danske lejrskoler, hvis kursuscentret Christianslyst bliver lukket.

Sydslesvigudvalget har blandt andet været på besøg på spejdergården Tydal og Christianslyst. Udvalget var også forbi den danske skole og børnehave i Tarp. Skoleforeningen ser for tiden på, om det er muligt at bygge nyt i byen. Det er især daginstitutionen, men på sigt også skolen, som har brug for nye rammer.

I Flensborg besøgte Sydslesvigudvalget Ungdomskollegiet. Her fortalte forstander Allan Pedersen og de to kollegianere Frederik og Malene om dagligdagen for de lidt over 50 unge beboere.

Dejlige faciliteter

Og de danske politikere var meget imponeret og fulde af ros til stedet og den måde, Ungdomskollegiet bliver organiseret på.

- Det er for det meste elever fra vestkysten, der søger ind på kollegiet, men vi har også elever fra andre steder i Sydslesvig. Unge der har godt af at komme hjemmefra, og kollegiet står også åbent for unge, der kommer langt væk fra og skal i lære i Flensborg, sagde Allan Pedersen.

Kollegiet har i alt 62 værelser. Lige for tiden står ti af dem tomme.

- De ledige værelser bruger vi for eksempel til skoleklasser fra Danmark, der kommer på besøg, fortalte Allan Pedersen.

- Men der er selvfølgelig kun plads til højst én klasse, sagde han.

Skoleforeningens direktør Lars Kofoed Jensen gjorde det klart, at Ungdomskollegiet ikke kan spille en rolle, når det handler om at finde et nyt »gæsteværelse« i Sydslesvig.

- Det ville højst kunne bruges til overnatning af danske gæster i nogle helt særlige tilfælde, sagde han.

Det var Sydslesvigudvalgets formand Kim Andersen enig i.

- Det ville næsten være synd, hvis stedet her skulle fungere som et gæsteværelse. Det er nogle rigtig dejlige faciliteter for de unge, og jeg synes, at det skal opfylde sit formål, nemlig at være et Ungdomskollegie, sagde han.