Ny hjemmeside: »Bliv klog på det danske mindretal«

Undervisningsportal stiller skarpt på emner rundt omkring Sydslesvig

Dkflamindretal

Skoleforeningen tilbyder nu på hjemmesiden www.danskmindretal.dk gratis undervisningsmateriale, der skal styrke elevernes viden om det danske mindretal. Hjemmesiden indeholder undervisningsforløb til fagene dansk, tysk, samfundsfag og historie og er tilpasset færdigheds- og vidensmål i forenklede Fælles Mål til Folkeskolen i Danmark. Målgruppen er således faglærere i Danmark og i Sydslesvig, som kan bruge undervisningsforløbene i de forskellige fag.

Livsnerve

Som en livsnerve gennem forløbene præsenteres der helt almindelige sydslesvigske unges livfortællinger, hvor unge syd for grænsen præsentes via en digital vennebog, hvor man kan se video og billeder og læse om fritidsinteresser, drømme, livretter m.m. Gennem emner som fx Identitet i mindretal, På grænsen af grænser, Selvbiografi som genre og Spot på sprog og identitet får eleverne således en historisk og aktuel indsigt i det danske mindretal syd for grænsen, som de gennem vedkommende opgaver kan sætte i relation til egen identitet og livsfortælling.

- Mindretallet og deres historier har vi fortalt og genfortalt i 100 år. Dette vigtige oplysningsarbejde fortsætter også i det digitale tidsalder, siger Skoleforeningens fagkonsulent for tysk, Henry Bohm.

Både elever nord og syd for grænsen og lærerstuderende har deltaget i udvikling og afprøvning af projektet. For eksempel har skoler i Sydslesvig deltaget i udvikling og test af ideer og materialeproduktion, ligesom tyskstuderende fra Haderslev har afprøvet deres ideer til læremidler på Sønderskovskolen i Sønderborg. I 2015 deltog 100-150 elever nord og syd for grænsen i en workshop sammen med historiestuderende fra Esbjerg i samarbejde med Global House i Sønderborg.

Samarbejde

Bliv klog på det danske mindretal er et samarbejdsprojekt mellem UC Syd og Dansk Skoleforening for Sydslesvig ledet af projektleder Hildegunn Johannesen.

Undervisningsportalen bliver præsenteret på Skolemessen i Aarhus og på andre læringsmesser. Den skal gøres kendt igennem de danske Centre for Undervisningsmidler og gennem annoncer i fagblade. Vi har også planer om at gennemføre kurser og temadage, siger hun.

Videreuddannelseschef på UC Syd, Jens Juulsgaard Larsen roser portalen som en moderne læringsside med mange forskellige tilgange.

- Det er en guldgrube for danske og sydslesvigske undervisere, siger han.

Projektet er finansieret med projektstøtte fra Sydslesvigudvalget. ZeitUng, Flensborg Avis og Dansk Centralbibliotek i Flensborg har bidraget med materialer.