Mødet med nye venner, sprog og kultur

Skoleforeningens udvekslingsprojekt giver unge i Sydslesvig og Danmark en unik oplevelse.

Dkflaudveksling -35317484

Mødet med Danmark er et af de emner, der står øverst på Skoleforeningens liste over vigtige opgaver. For de unge i Sydslesvig er mødet med jævnaldrende unge i Danmark en gave. De får nye venner, lærer noget om nutidig dansk kultur og udvikler deres sprog. I år deltog 120 unge sydslesvigere i Skoleforeningens elevudveksling. De blev matchet med 120 unge i hele Danmark og de unge har tilbragt en uge hos hinanden i Sydslesvig og Danmark. Gevinsten er altså dobbelt så stor, for samtidig med, at mindretallets unge får en masse inputs fra Danmark, er der en stor flok unge danskere, som får et kendskab til det danske mindretal. Fire af disse unge er Digte og Liva fra Danmark og Lena og Asta fra Sydslesvig. De fire piger går i 4. Klasse. Lena og Asta på Gustav Johannsen-Skolen i Flensborg og Dicte og Liva på Rymgård Realskole i nærheden af Grenå. De sidder hjemme hos Lena og bager julekager.

For Lena var det en spændende uge i Danmark.

- Stemningen på skolen er en anden, og lærerne er ikke helt så skrappe, synes hun. De andre piger nikker. Kulturelle forskelle har de svært at få øje på. De elsker alle sammen at se DR Ultra, så de har den samme referenceramme.

- Men vi har ikke de samme hobbyer. Vi er faktisk ret forskellige, fortæller Lena. Men det betyder også, at man kan lære noget nyt. Liva har lige været med til en prøve, for Lena spiller teater.

Liva og Dicte er også helt begejstrede for julemarkedet i Flensborg. De fire piger skal snart ud og shoppe. For Liva har Flensborg fået en ny betydning.

- Lena og jeg kommer helt sikkert til at se hinanden igen. Jeg er i Flensborg forholdsvis ofte, fordi min søster bor i Sønderborg, fortæller hun.

I dag holder de unge helt naturligt kontakt over whatsapp eller skype. Og de glæder sig allerede til næste år, for de vil helt sikkert være med i elevudvekslingen igen.

På Skoleforeningens rejsekontor er Sally Flindt-Hansen i gang med at evaluere årets elevudveksling. De første evalueringsskemaer er allerede dumpet ind.

- Elevudvekslingen har igen i år været gode og spændende erfaringer for elever fra Sydslesvig og Danmark. Vi ser, at man sagtens kan have en rigtig god elevudveksling, også selvom man er blevet matchet med én, som man interessemæssigt ikke passer 100 % med, men derfor kan kemien godt være rigtig god alligevel. For en fodboldpige kan det være rigtig sjovt at komme hjem til en balletpige, siger Saly Flindt-Hansen.

- To par var matchet dreng – pige. Der var ikke nogen alderstilsvarende at matche de tilmeldte drenge fra Danmark med, og de blev derfor efter aftale sat sammen med en pige. Det var i begge familier et hit, og de havde to rigtig gode uger, siger hun.

Der har selvfølgelig også været udvekslingsforløb som måtte afbrydes pga. hjemvé. Det er typisk de mindre elever i 4.-6. klasse.

- De har nok troet, at de var klar til det, men da det så kom til stykket, var de det ikke alligevel. Men jeg tænker også, at dette er en værdifuld erfaring og noget, man vokser af. Elevudvekslingen handler ikke kun om at lære en anden elev, familie og livsform at kende men også om at lære sig selv at kende, siger Sally Flindt-Hansen.

- Jeg håber og tror, for det vidner evalueringerne også om, at mange par vil mødes igen i sommerferien, siger hun.

For Skoleforeningens direktør, Lars Kofoed-Jensen er det netop den udvikling, at unge fra Sydslesvig knytter faste bånd, måske endda lange venskaber med unge i Danmark, der har en stor værdi.

- Emnet handler i virkeligheden om sproget. At vores elever taler og forstår dansk er forudsætning for, at de får det bedst mulige udbytte af undervisningen. Vi lærer ikke vores elever sproget ved at slå dem i hovedet med det, men ved at de får gode oplevelser. Og her spiller mødet med vennerne i Danmark en stor rolle for de unge. At det danske sprog således skaffer dem nogle nye venner er en kæmpe motivation for vores elever, for de har lyst til at lære nye mennesker at kende. Derfor er det så vigtigt med elevudvekslingen, siger Lars Kofoed-Jensen.