Konference om ledernes rolle

Sikkerhed og de personlige styrker stod på dagsordenen til Skoleforeningens lederkonference.

Dkflalederkonference -46878794

En gang hvert andet år mødes alle lederne fra Skoleforeningens skoler og daginstitutioner til en fælles lederkonference for at diskutere emner, der berører dem alle. I år fandt konferencen sted på Jaruplund Højskole og havde lederens rolle som gennemgående tema. Således handlede dag et om sikkerhed og det særlige, lederne i den forbindelse skal være opmærksomme på.

- Man er som leder altid den sikkerhedsansvarlige. Det kan man ikke løbe fra, åbnede Skoleforeningens direktør Lars Kofoed Jensen diskussionen. Med henblik på at blive klogere havde man inviteret sikkerhedsingeniøren Armin Opitz ,der arbejder i BAD, der er en virksomhed, som fører tilsyn med, om Skoleforeningen overholder krav for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen.

Også han gjorde det helt klart, hvem der har ansvaret for sikkerhed i institutionen

Lederens ansvar

- Det er jer, der er lederne. Det er jeres opgave, sagde han.

Og han var godt tilfreds med, hvordan Skoleforeningen omsætter håndteringen af sikkerhedsspørgsmål.

- Nu har jeg ikke selv børn, men hvis jeg havde nogle, ville jeg ud fra et sikkerhedsperspektiv gerne sende dem på en dansk skole. For til forskel for andre skoler bliver der taget hånd om de problemer, som opstår, sagde han med et smil.

Skoleforeningens ledere var på konferencens anden dag til et foredrag med Michael Kamber, som handlede om at finde og bruge sine styrker.

Mikael Kamber er journalist, forfatter og vært på TV2 Nyhederne. Han er forfatter til bogen »Vi er bedst, når vi er glade« - en bog om positiv psykologi. Han har gennem en årrække holdt talrige foredrag om arbejdsglæde, positiv psykologi, positiv kommunikation og personlige styrker.

Han har også en karriere som topleder bag sig, blandt andet som chefredaktør for JydskeVestkysten og mediedirektør i DR.

- Det som for jer handler om at uddanne fremtidens mennesker er tilgangen med at se på sine styrker et rigtig godt værktøj, sagde Mikael Kamber.

For ifølge ham fører det at investere i styrker større fremskridt end investeringen i svagheder.

- Det betyder bedre læring og bedre præstation. De unge bliver bedre til at nå deres mål, er mere kreative og har mere succes, sagde Mikael Kamber.

- Det er da meget indlysende, at hvis man hele tiden fokuserer på det, man ikke er god til i skolen, så giver det dårligere selvværd, og det fører så i sidste ende til dårligere læring, også i det man er god til, sagde han.

- Mennesket er tilbøjelig til at fokusere på svaghederne, fordi det er en del af vores overlevelsesstrategi. Det er heller ikke noget dårligt, men vi skal minde hinanden om at se noget mere på vores styrker, for det skaber fremdrift, sagde han.

Styrker i spil

For jo flere styrker der kommer i spil i det daglige, desto bedre udbytte er der i livet for én selv og dem omkring én, er oplægsholderen overbevist om.

Daginstitutionslederen i Fjordvejens Børnehave Dirk Moshage syntes, at det var et meget inspirerende kursus.

- Jeg har været meget spændt på Michael Kambers budskab og formidling, sagde Dirk Moshage efter lederkonferencen.

- Jeg blev ikke skuffet. Hans fortælling er levende, og han bruger eksempler, man nemt kan genkende fra ens eget liv, sagde han.

Og Michael Kamber nåede ud til dem alle sammen.

- Han har en god udstråling, og det er nogle vigtige ting, han har at fortælle. Det handler om at se muligheder frem for begrænsninger og at møde andre med glæde frem for vrede, sagde Dirk Moshage.

Skoleinsprektør Wolfgang Bradke fra Askfelt Danske Skole havde det ligesådan.

- Jeg er selv en stor tilhænger af positiv psykologi og har dyrket den igennem længere tid. Så jeg kommer helt sikkert til at bruge nogle af de redskaber, vi fik med hjem. Fx i forbindelse med lærermøder, sagde han.

- Mikael Kamber er meget autentisk, og foredraget var meget livligt og underholdende. Jeg kunne mærke, at mit personlige inspirations- og energiniveau kom op i omdrejninger, netop fordi jeg tænkte: ja, disse mennesker kunne man gerne møde lidt oftere, netop fordi vores verden lider overlast af middelmådighed og negativt livssyn, sagde Wolfgang Bradke.