En hurtig date

De nye lønnede medarbejdere i mindretallet var på visit hos mindretalsorganisationerne.

Dkflaspeeddating -35097443

Op imod 70 nyansatte inden for Dansk Skoleforening og de øvrige sydslesvigske organisationer samt Friisk Foriining var i november inviteret til en helt særlig mindretalsoplevelse. De fik mulighed for at deltage i en slags »speeddating« om foreningslivet i Sydslesvig.

- Vi arrangerer hvert år nogle dialogmøder for de nyansatte i Skoleforeningen. Vi er en stor organisation, og det er vigtigt, at dem der er nye får en forståelse for, hvordan Skoleforeningen fungerer og er sammensat, siger skolekonsulent Eberhard von Oettingen.

Mindretalsforhold

- Men det er ikke kun vigtigt, at de nyansatte lærer Center for Undervisningsmidler eller driftsrådet at kende. De får også en introduktion i, hvordan det danske mindretal i Sydslesvig er sammensat af stærke og uafhængige organisationer, siger han.

Derfor arrangerer Skoleforeningen i forbindelse med dialogmøderne en eftermiddag, som er reserveret til mindretalsforhold. Her får de nyansatte en introduktion i sydslesvigske forhold i form af et foredrag »Sydslesvig – et mindretal i Europa« ved Mogens Rostgaard Nissen, leder af Studieafdelingen og Arkivet på Dansk centralbibliotek for Sydslesvig. Bagefter står folkevalgte og professionelle fra organisationerne i Det sydslesvigske Samråd så parat til at fortælle om deres folkelige arbejde.

- Og det er jo oplagt, at vi så også inviterer alle de nyansatte fra de andre organisationer med, siger Eberhard von Oettingen.

På Skoleforeningens vegne var det formand Udo Jessen og konsulent på dagtilbudskontoret, Linda Skydstrup, som deltog i arrangementet.