Dobbelt så mange efterskoleelever

Sydslesvigudvalget og Skoleforeningen vil satse på 100 efterskoleelever årligt i løbet af fem år.

Skoleforeningens formand Udo Jessen og direktør Lars Kofoed Jensen har været i kulturministeriet i København for at drøfte efterskoleophold med Sydslesvigudvalget og Grænseforeningen.

- Vi har et fælles ønske om inden for en 5-årig periode at fordoble antallet af unge sydslesvigere, der tager på efterskole, hvilket vil sige fra 50 til 100 om året, sagde Lars Kofoed-Jensen på det seneste møde i Skoleforeningens styrelse.

Støtte

Sydslesvigudvalget er villig til at stille økonomi til rådighed for at kunne opnå dette mål, og Skoleforeningen er nu i gang med at regne ud, hvad en fordobling af antallet af efterskoleelever fra Sydslesvig kommer til at betyde.

- Det vil være forbundet med stigende omkostninger, da Skoleforeningen jo giver økonomisk støtte til sydslesvigere på efterskoleophold, sagde Lars Kofoed-Jensen. Sydslesvigske unge, som ikke har dansk pas og hvis forældre ikke arbejder i Danmark, kan nemlig ikke få støtte fra den danske stat til efterskoleophold. Samtidig betyder 50 yderligere efterskoleelever også et fald i indtægter, da det ikke vil være muligt at få elevtilskud fra Slesvig-Holsten for de elever, der tager et år i Danmark. Samtidig med at økonomien skal være på plads gør man sig i Skoleforeningen tanker om, hvordan de unge kan gøres mere interesserede i at komme på en efterskole i 9. eller 10. klasse.

Idefase

- Vi er i den fase, hvor idéerne kommer på bordet. Det kan være et »efterskoledøgn« i 8. Klasse, hvor alle vores elever kan komme ud på en efterskole og snuse til det, der sker. Hvad der er af muligheder, ser Skoleforeningen på i samarbejde med Grænseforeningen og Efterskolernes Sammenslutning.

- Jeg tror, at nogle målrettede tiltag kan have en stor betydning for, om de unge vælger en efterskole, sagde Lars Kofoed-Jensen.