To gode grunde til at fejre

Tønning Børnehave fyldte rundt og åbnede ny gruppe for børn under tre år.

DKFLUHusum B+©rnehave 80+Ñr 8

Tønning Børnehave fejrede forleden sin 80 års fødselsdag. Det blev til en dejlig fest med mange gæster, blandt dem generalkonsul Henrik Becker-Christensen, Skoleforeningens formand Udo Jessen og forhenværende børnehave- og skolefritidschef Birgit Messerschmidt, og med underholdning, som børnehave- og skolebørnene stod for.

Og der var mere at fejre denne dag end en fødselsdag. Siden den 1. oktober har Tønning Børnehave nemlig en såkaldt familiegruppe, hvor der kan optages op til ni børn under tre år.
- Det er noget, vi har arbejdet for i årevis, siger børnehaveleder Veronika Jørgensen.
Seks af de helt små børn er allerede flyttet ind i børnehaven, og to pladser er reserveret.
- Så vi er rigtig glade, men vi ser også udfordringen i, at både de mindste og de store børn har brug for at være for sig selv en gang imellem, siger hun.

Børnehave fyldt med liv

Skoleforeningens formand Udo Jessen oplevede en børnehave fyldt med liv.
- Når det er børnehaven, der fremtidssikrer skolen, så må det være familiegruppen, der fremtidssikrer hele konstruktionen, siger han.

For Birgit Messerschmidt var dagen den absolut sidste arbejdsdag. Hun kom med Skoleforeningens officielle hilsen:
- Tønning Børnehave har været på forkant, og der er blevet skabt et godt læringsmiljø. Da institutionen oprindeligt var bygget til 60 børn, har vi efter et længe næret ønske omdannet den ene gruppe til en aldersintegreret gruppe, som betyder, at der også kan optages børn under tre år. Stemningen i en børnehave er af stor betydning for den tryghed, børn, forældre og pædagoger oplever - et miljø med varme og harmoni - og det har både de tidligere og nuværende medarbejdere været med til at skabe. En institution med et kvalitativt godt pædagogisk arbejde, sagde Birgit Messerschmidt.

Daniel Dürkop