Skole med en særlig atmosfære

Lyksborg fejrede sin skoles fødselsdag med en fest, der havde børnene i centrum.

Dkfla 26804452

For 70 år siden åbnede Lyksborg Danske Skole sine døre for de første sydslesvigske børn, der efter anden verdenskrig skulle undervises på dansk. Dørene tilhørte en lille taglejlighed midt i byen, og det var faktisk meget karakteristisk for, hvordan de danske i Sydslesvig organiserede sig efter krigen.

Forleden blev der så fejret fødselsdag på skolen, som i dag har sin helt egen bygning med 80 skoleelever, skolefritidsordning og en førskolegruppe.

Fest med skolens venner

Det var en festlig dag, som havde eleverne i centrum. Festen fandt sted på en »almindelig« skoledag, så de var der alle sammen, og i stedet for at lytte til lange taler var alle skolens venner inviteret til fælles morgenmad om morgenen eller kage og boller til frokost.

Alle danske organisationer i byen deltog med repræsentanter i festen og kunne iagttage børnene, som arbejdede i værksteder for at producere smykker og andet godt, som forældrene så kunne købe med hjem. Pengene gik til en fælles fødselsdagstur til Legoland for hele skolen. Der var også værksteder, som havde skolens forskønnelse i centrum, for eksempel med at fremstille blomsterkasser.

For de danske i Lyksborg har skolen en central betydning. Dørene står altid åben for de andre danske organisationer, og skolen er noget særligt i Sydslesvig, ikke mindst på grund af bygningen med fællesarealet placeret i midten og undervisnings- og faglokalerne fordelt rundt omkring. Skolen har en helt særlig atmosfære, som ikke kun smitter af på undervisningen. Den gør også, at eleverne har lyst til at være der efter skoletid. Lyksborg Danske Skole har Skoleforeningens største skolefritidsordning.