Misbrugsindsatsen i Skoleforeningen

Medarbejdere skal uddannes til misbrugsnøglepersoner.

Skoleforeningen er for tiden i gang med at finde medarbejdere, der er villige til at fungere som misbrugsnøglepersoner (Suchtkrankenhelfer). Nøglepersonerne skal varetage den forebyggende og rådgivende misbrugsindsats i Skoleforeningens institutioner og afdelinger.

Med initiativet tager Skoleforeningen sammen med driftsrådet et ønske op, som er blevet diskuteret i Skoleforeningens fællesråd.

Respekt

- Vi ønsker at tage hånd om misbrugsproblemer i Skoleforeningen på en professionel og respektfuld måde, der sikrer tryghed og trivsel for ansatte, og dermed for børn og unge i vores institutioner. Misbrugsnøglepersonerne skal hjælpe, rådgive og vejlede medarbejdere, der har udviklet et misbrug, og være med til at gennemføre forebyggende indsatser, siger Skoleforeningens afdelingsleder Olaf Runz.

Skoleforeningen har haft et internt stillingsopslag og søger efter to-fire medarbejdere, der har interesse i at uddanne sig til misbrugsnøglepersoner. Uddannelsen, som tilbydes af Blå Kors og Landesstelle für Suchtfragen i Slesvig-Holsten, har et samlet omfang på 158 timer.
- Vi drøftede også muligheden for eksterne misbrugsnøglepersoner, men det kunne ikke lade sig gøre, siger Olaf Runz.

For at være i stand til at opbygge et tillidsforhold til misbrugsramte medarbejdere skal Skoleforeningens misbrugsnøglepersoner opfylde en række forudsætninger. De skal mindst være 25 år gamle og i tilfælde af egen misbrugserfaring have været abstinent i mindst to år. Fysisk og psykisk robusthed, gode samarbejdsevner og gode evne til at skabe kontakt forudsættes.
Misbrugsnøglepersonerne bliver fritstillet fra deres øvrige arbejde i det omfang, det er nødvendigt.

Ønske i fællesrådet

Skoleforeningens formand Udo Jessen er glad for, at der er bred opbakning til initiativet fra driftsrådet til direktionen.
- Det er jo noget, der har været ønsket i Skoleforeningens fællesråd. Det har ført til interne drøftelser, der resulterede i udspillet nøglepersonerne. Skoleforeningen er en organisation med 1400 ansatte, så vi kan i virkeligheden ikke være det bekendt, ikke at have misbrugsnøglepersoner, siger Udo Jessen.

Daniel Dürkop