Den danske skole i Egernførde mangler plads

Styrelsesmøde Skoleforeningens styrelse var på besøg i det sydlige Sydslesvig.

Dkflaegernførde -06865067

Skoleforeningens styrelse afholdt sit seneste møde på Jes Kruse-Skolen i Egernførde.

- Det har i lang tid været et stort ønske at få styrelsen herned, sagde formanden for samarbejdsrådet, Sylvia Grabowski-Fillmer, i sin velkomst.

For de danske i Egernførde har noget på hjerte:

- Vi mangler plads. Og vi mangler også modernisering i nogle af skolens fløje, sagde hun.

Jes Kruse-Skolen har 300 elever fordelt på 1. til 10. klasse og læringsgrupper. Der er i alt 17 klasser, skolen har 18 klasseværelser, og ifølge skoleleder Peter Müller frarøver det undervisningen på skolen den nødvendige fleksibilitet. Både deletimer og den fleksible indskoling kræver ekstra plads.

- Desuden har vi generelt forholdsvis små klasseværelser. Når eleverne sidder stille og følger undervisningen på tavlen, kan det lade sig gøre, men gruppearbejde eller andre undervisningsformer er ikke mulige - så skal eleverne ud på gangen, siger han.

Ny tilbygning

Jes Kruse-Skolen har et stort ønske om at få en ny tilbygning. Det ville være den ottende tilbygning siden 1949. Skolen har altid været i udvikling.

Tilbygningen skulle kunne rumme tre-fire klasseværelser, et fællesareal og eventuelt et faglokale til billedkunst. Det ville mindske trykket på de andre lokaler og ikke mindst løse problemet med hensyn til hjemkundskab. Her er der nemlig kun plads til 16 elever, og det er et problem med klasser, der så godt som altid har flere end 20 elever.

Skolen har også et ønske om en ny idrætshal, som også kunne fungere som multifunktionshal for alle andre institutioner og foreninger i byen.

Skoleforeningens formand, Udo Jessen, viste stor forståelse for de udfordringer, Jes Kruse-Skolen har. Men sagde også med henvisning på Skoleforeningens stramme økonomi, at styrelsen ikke kan love noget.