De unges årsmøde

Årsmøde Både når det handler om underholdningen og talerne har de unge haft bemærkelsesværdige optrædener under årsmøderne i Sydslesvig.

DKFLA_Drage 002

De unge fyldte i år en del på årsmøderne rundt omkring i Sydslesvig. Igennem de seneste år har såkaldte ungdomstalere, det vil sige unge sydslesvigere, været en fast del af de lokale årsmøder, og på de tre stormøder om søndagen er Skoleforeningens skoleelever og børnehavebørn traditionelt med i underholdningen.

God musik

I Husum var det lige som i Slesvig børnehavebørn, der underholdt, i Slesvig sammen med den kendte børnemusiker Tine Mynster, og i Flensborg havde en gruppe skoleelever indstuderet en rap sammen med kunstneren AndyOP. Ligeledes i Flensborg optrådte de tre unge sydslesvigske musikere Joris, Fabian og Henrik og bandet The Company.

Særlig opmærksomhed fik den tale, som Anna-Sophia Petersen og Madeline Luise Mahmens holdt til årsmødet i Drage. De to unge sydslesvigere med skolegang på Hans Helgesen-Skolen i Frederiksstad og Husum Danske Skole kom med et klart budskab om, hvorfor Sydslesvig rager dem rigtig meget:

- Vi alle, der bor i Sydslesvig, bruger eller har brugt Skoleforeningen som indgang til det danske mindretal. Men det stopper jo ikke med skolen. Det danske mindretal er mere. Det er SdU, kirken, biblioteket, SSW, SSF og mange andre store og små foreninger i Sydslesvig, sagde de to piger til årsmødet i Drage.

Fællesskab

- Lige nu indebærer det at være dansk mindretal for os, at vi går på en dansk skole. Det betyder for os, at vi bruger det danske sprog i hverdagen, lærer den danske kultur at kende. Det skaber fællesskab og samhørighed, sagde Anna-Sophia og Madeline Luise.

- Vi mener, at det er en stor fordel at vokse op med to sprog. Vi taler dansk, lige som vi taler tysk - okay, sommetider er det sydslesvigsk, men det er også rigtigt og vigtigt. Vi bor i Sydslesvig og ikke i Danmark. Det er vores identitet. Vi er sydslesvigere, sagde de.

- Alle burde være stolt af at være en del af mindretallet. Her har vi et stærkt sammenhold og fællesskab. Vores drøm er det, at mindretallet, som det er nu, stadigvæk er der, når vi engang er voksne, så vores børn kan vokse op i denne verden, fuld af fællesskab, sagde de.