Christianslyst fortsætter og sættes til salg

Udvalg skal se på behov for »gæsteværelser« i Sydslesvig.

SdUs kursuscenter Christianslyst kan fortsætte som Sydslesvigs »gæsteværelse« frem til slutningen af 2018, hvis ikke SdU finder en køber inden da. Det kom frem på mødet i Det Sydslesvigske Samråd onsdag aften.

Sydslesvigudvalget og Grænseforeningen har sagt ja til en underskudsdækning på 50.000 euro hver per år, og Skoleforeningen vil købe ydelser i de år i et tilsvarende beløb. Desuden skal der i to år tages 10.000 euro fra fællesprojektet »Oplev Sydslesvig«. Christianslyst skal nu sættes til salg i slutningen af 2016.

En del af den aftale, som vi har forhandlet os frem til sammen med Sydslesvigudvalget, er det, at vi nedsætter et udvalg, som laver en bygningsanalyse af murstenene i Sydslesvig og ser på, hvilke muligheder der er for gæsteværelser i Sydslesvig, sagde Skoleforeningens direktør, Lars Kofoed-Jensen på samrådsmødet.

- Vi skal arbejde fremadrettet og lave en handlingsplan og komme med nogle konkrete tiltag. Udvalget skal pege på, hvilke behov der er, og der er ikke på forhånd lagt op til en bestemt løsning. Personligt tror jeg, at der er brug for et bredt tilbud, der spænder fra gymnastiksale, hvor skoleklasser kan sove, til noget helt andet, som vi slet ikke har nu, sagde Lars Kofoed.

Udvalget skal nu så hurtig som muligt komme igang med arbejdet og præsentere resultater inden længe.