Blues med lidt »Tomgang«

Bandet Loveless, Frimer & Poulsen har givet skolekoncerter for de sydslesvigske 9. og 10. klasser.

Fokus Skolekoncert

Fire elever ud af 170 9. og 10. klasses elever i festsalen på A.P. Møller-Skolen rakte hånden op: Ja, de havde hørt blues før. Resten var blanke.

- Tro mig. I har hørt blues før, også selv om I ikke tror det, sagde blues- og soulsangeren James Loveless og fortsatte:
- Blues er hele grundlaget for den popmusik, I lytter til i dag.

Derefter lagde de tre herrer: Ole Frimer og Olav Poulsen på guitarer og James Loveless med sang ud med »Will the circle be unbroken«, som eleverne lyttede pænt til. I løbet af nummeret begyndte fødderne at vippe, koncentrationen blev større, og blikkene mere fast rettet mod bandet.

- Har I læst om musikken? Spurgte Loveless. Tavshed.
- Har I måske læst det på engelsk i engelsktimerne? Tavshed. Indtil en af musiklærerne, Jutta Öhler, tog ordet:
- Vi er først lige kommet i gang efter sommerferien, så der har ikke været tid til det, men vi bruger koncerten som optakt til at beskæftige os med blues, sagde hun til musikerne.

Det fik Ole Frimer til at fortælle eleverne, hvilken slags guitarer Olav og han spiller på, hvorefter de viste, hvordan det lyder, når Ole spiller med fingrene, og når Olav spiller med plekter og slide. Et anerkendende pift på guitar lavet med sliden fik eleverne til at vågne op.

Fokus Skolekoncert2Skolekoncerterne bliver arrangeret af Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger og Levende musik i skolen samt Skoleforeningen. Det er Ture Pejtersen, Skoleforeningens faglige medarbejder for musik, der er med til at arrangerer koncerterne. Han tager hvert år til festival, hvor musiklærerne kan høre forskellige bands.

- Loveless, Frimer & Poulsen var blandt mine favoritter på festivalen, siger Ture, men forklarer, at det ikke er altid, at han kan få de orkestre, han har stemt på.
- Sammen med musikken følger undervisningsmateriale, som klasserne skal gennemgå inden koncerten, siger han og tilføjer:
- Det er lidt for nemt bare at gå til en koncert. Der skal være kød på.

Han valgte Loveless, Frimer & Poulsen, fordi unge i dag ikke kender ret meget til blues.
- Vi vil gerne præsentere dem for noget, de ikke er vant til, så de bliver tilvænnet forskellige genrer, siger han.

På scenen fortæller James Loveless, at bandet nu vil spille et dancehall-reggae-nummer, der er et hit i Danmark. »Tomgang« hedder det. Det har høstet flere platinplader.
- Den er skrevet af Shaka Loveless. Det er min søn. Og jeg vil synge den på dansk, først som blues og så som reggae, siger han.
Eleverne klapper i takt fra starten af nummeret.

En af de fire elever, der rakte hånden op, da James Loveless i starten spurgte eleverne, om de kendte til blues, var Jacob Mogensen fra 9. klasse på A. P. Møller Skolen.
- Se, mine hænder er helt røde af at klappe, sagde han efter de 40 minutter, koncerten varede og fortalte, at han godt kan lide rytmisk musik og i perioder også lytter til blues.
- Det er anderledes end den musik, vi plejer at høre, siger han.

Annelise Mølvig