Blod og fantasy blandt skolebørn

To sydslesvigske noveller indgår i en novelle-konkurrence på Herlufsholm Fantasy Bogmesse, der finder sted den 17. og 18. oktober.

Herlufsholm

Forfatterne til novellerne er Emma Wiese, 11 år, der går i 6. klasse på Askfelt Danske Skole og Line Jorde, 13 år, der går i 8. klasse på Cornelius Hansen-Skolen. De har begge skrevet en novelle og sendt den ind til Skoleforeningen. Her har dommere fra Skoleforeningen og Dansk Centralbibliotek læst de indsendte noveller og kåret de to bedste. Emmas og Lines. Derfor går Emma og Lines noveller videre til Fantasy Bogmessen på Herlufsholm, en kostskole i et tidligere kloster ved Næstved.

Der var tre kategorier: 10-12 år, 13-15 år og 16-18 år. Novellen skulle skrives i fantasy-genren. I oplægget står, at den »indeholder et element af magi, noget overnaturligt eller fabeldyr«, samt at fortællingen tager udgangspunkt i noget uventet. Blandt de sydslesvigske bidrag var der ingen vindere i kategorien for de 16 til 18-årige.

På Fantasy Bogmessen på Herlufsholm vil en jury bestående af tre forfattere udpege en vinder i hver kategori blandt de indsendte noveller fra hele Danmark og Sydslesvig. Bagefter vil man kunne læse vindernovellerne på www.frilæsning.dk

Gabriele Fischer-Kosmol, der står for Skolebiblioteksudvikling og -rådgivning på Skoleforeningens Center for Undervisningsmidler, siger, at Skoleforeningen deltager i konkurrencen for at fremme skrivelysten blandt de unge.

- Vi vil gerne give forfatterspirerne en platform, der giver dem mulighed for at dyrke deres talent, siger hun og fortæller, at der allerede er konkurrencer om den bedste oplæser og om viden, men der manglede et skulderklap til forfatterne.

Annelise Mølvig