Vær med til at tegne Danmarks fremtid

Grænseforeningens Kulturmødeambassadører har taget initiativ til en landsdækkende event under mottoet #TegnDanmarksFremtid.

Tegndanmarksfremtid

Er Danmarks mangfoldighed nødvendigvis lig manglende sammenhængskraft?

Grænseforeningens Kulturmødeambassadører vil gerne gøre noget aktivt for at vise, at det ikke er, men at danskerne kan stå sammen på tværs af forskellighed om at ville hinanden og samfundet det bedste.

Eventen foregår søndag den 26. april. Kulturmødeambassadørerne opfordrer alle til at samles rundt om i Danmark med et kridt i hånden og skrive, hvad de er stolte af, og hvad de drømmer om for Danmark. Og det danske mindretal er inviteret til at være med for at synliggøre, at Sydslesvig reelt gør Danmark lidt større.

Tanken er, at der skal laves en video med billed- og filmklip fra hele aktionen, som zoomer ind og ud af Danmarkskortet (inkl. Sydslesvig), og derved gøre det helt tydeligt, at vi er med syd for grænsen.

Vær med til at tegne Danmarks fremtid. Det eneste, det kræver, er et stykke kridt og et kamera. Skriv på vejen eller fortovet (husk at du skal have tilladelse til at skrive det sted) og fotografer dine kridtord eller film hele aktionen.

Hvad er du stolt af ved Danmark? Og hvad drømmer du om for Danmark?

Du har følgende muligheder for at indsende dine billeder og/eller film:

• Bidrag med billeder af dine kridtord på Instagram via hastaget #TegnDanmarksFremtid og tilføj gerne #Sydslesvig, #DetDanskeMindretal eller lignende
  • Send dine billeder til Kulturmæødeambassadørernes kommunikationsudvalg på 1107nazia@gmail.com
  • Send videoklip til fz@graenseforeningen.dk via wetransfer.com eller mail.

Det er vigtigt at billeder lægges ud den 26. april. Da eventen foregår om søndagen, må institutioner, der deltager, naturligvis gerne tyvstarte om fredagen. Billederne bedes dog først lægges ud den 26. april!

Kulturmødeambassadører samler alle billeder og filmklip fra dagen i en video og vil også allerede på forhånd søge at skabe medieopmærksomhed om kridt-eventen. Institutioner, der planlægger at deltage, er derfor velkomne til at meddele adresse samt tidsrum til Maya Bram Sommer på mbs@graenseforeningen.dk hurtigst mulig, således at interesserede journalister kan få mulighed for at dokumentere aktiviteterne syd for grænsen.

OBS! Alle, der har lyst, er også velkomne til at deltage i Skoleforeningens kridtevent på Christian Paulsen-Skolen den 24. april. Læs mere her

Læs mere her, kig ind på eventens Facebook-side

og se videoen nedenfor: