Sløjd og håndgerning droppes ikke

Skoleforeningen har ingen planer om at følge eksemplet i Danmark og sammenlægge de to fag.

DSC_6714

Det er slut med håndgerning og sløjd i den danske folkeskole fra 2016. Fagene lægges sammen til »Håndværk og Design«, og meningen er, at eleverne skal arbejde fra ide til produkt, det vil sige, at de ud fra deres ide først skal designe produktet, dernæst bruge teknikkerne fra sløjd og håndarbejde, indtil deres ide er lavet færdig.
Der har været en del kritiske røster blandt lærere i Skoleforeningen om, hvorvidt de danske skoler i Sydslesvig skal være med i denne udvikling.

Spørgeskema

Blandt kritikerne er skolelederen på Harreslev Danske Skole, Lars Danielsen, som mener, at konsekvensen af at slå håndarbejde og sløjd sammen vil være, at det bliver et kvindefag. At tænke fagene sammen på en rigtig måde, kræver flere ressourcer.

For andre er sammenlægningen af de to fag ikke andet, end at man tager afsæt i virkeligheden, hvor det ikke længere er nødvendigt at lære, hvordan man stopper sokker eller sæver et nøglebræt. Med det nye fag skal de unge få en æstetisk oplevelse igennem selv at være producerende.

Skoleforeningens styrelse igangsatte på baggrund af denne diskussion i sidste år en undersøgelse blandt sløjd- og håndarbejdslærerne og undersøgelsen viste ikke noget ønske om at slå de to fag sammen.

Både i Skoleforeningens styrelse og i forvaltningen ser man på baggrund af det ingen grund til at følge udviklingen i Danmark. Emnet skal igen tages op om nogle år.

Daniel Dürkop