Sløjd får et boost i Sydslesvig

En undersøgelse blandt sløjd- og håndarbejdslærerne ved Skoleforeningen viser, at især sløjd-lærerne efterlyser kurser. Det får de. Senere følger håndarbejdsfaget efter. Der er foreløbig ingen planer om at lægge fagene sammen

Kassedrage

»Flyvende objekter«. Det er titlen på det første kreative eftermiddags-kursus i sløjd, som Skoleforeningen tilbyder. Senere følger maskinkurser og flere andre.
Sidst på vinteren sendte Skoleforeningen spørgeskema ud til alle sløjd- og håndarbejdslærere ved de sydslesvigske skoler. Her blev de spurgt om, hvad den enkelte skole har af faglokaler og udstyr til fagene samt om uddannelse og kunnen.

Desuden blev lærerne spurgt om, hvad de mangler.
Svaret var entydigt. Lærerne efterlyste især efteruddannelse i faget sløjd.
- Det er superglædeligt, at det er lykkedes at rykke rigtigt hurtigt, så medarbejderne kan få de kurser, de efterlyser, siger Eberhard von Oettingen, der er skolekonsulent i Skoleforeningen og fortæller, at der bliver tale om in house-kurser i både maskinkurser og kreative inspirations-eftermiddage.

En af de personer, der skal stå for at uddanne kollegerne, er skoleleder Lars Danielsen fra Harreslev Danske Skole. Lige efter pinse skal Skoleforeningen have møde med de tyske myndigheder for at få maskinkurserne endeligt godkendt.
Planen er, at Skoleforeningen også vil finde folk internt, der kan stå for små kurser og pædagogiske eftermiddage på Center for Undervisningsmidler.

- På Skoleforeningens hjemmeside er vi i gang med at oprette særlige sider til vidensdeling indenfor fagene, siger Eberhard von Oettingen og fortæller, at det vil gøre de kreative forløb mere spændende.
Undersøgelsen viste ikke noget ønske om at slå de to fag sammen, som det sker i Danmark fra skoleåret 2016.
- Der er fra Skoleforeningens side ikke planer om at slå fagene sammen, siger Eberhard von Oettingen og tilføjer:
- Det er op til de folkevalgte at debattere det.

Annelise Mølvig