Skurk spillede ved København-Bonn-jubilæet

Skoleforeningens Underholdningsorkester spillede, da 60 års jubilæet for København-Bonn Erklæringerne blev fejret i Berlin.

NEF4106

Skoleforeningens Underholdningsorkester, kaldet Skurk, spillede, da 60 års jubilæet for København-Bonn Erklæringerne blev fejret i Berlin torsdag den 26. og fredag den 27. marts.

- Vi er meget, meget glade for, at vi er blevet spurgt, sagde lederen af Skurk, Bente Stenger, over mobiltelefonen, mens hun sammen med 35 elever, en tekniker og en konferencier kørte i bus til Berlin onsdag aften.

Torsdag spillede Skurk en halv time ved den officielle fejring af erklæringerne, det vil sige for både danske og tyske ministre samt andre højtstående personer. Fredag gav de først en skolekoncert på den tysk-skandinaviske skole i Berlin, dernæst på Nordische Botschaften, fælleshuset for de nordiske ambassader.

Da det i år er 150 år siden, den danske komponist Carl Nielsen blev født, har orkesteret arbejdet med Carl Nielsen-musik siden efteråret. Blandt andet spillede de Carl Nielsens Aladdin-suite, men også meget andet.

- Vi har fået pianist Rainer Effenberg, der er ansat ved musikskolen i Nordfriesland, til at skrive en suite over nogle af Carl Nielsens folkelige melodier, fortæller Bente og oplyser, at hun også selv har arrangeret nogle stykker, blandt andet »Påskeblomst, hvad vil du her« og »Underlige aftenlufte«. Dertil kommer, at eleverne på den tysk-skandinaviske skole har fået til opgave at øve sig på Carl Nielsen-sangen »Jeg ved en lærkerede«.

- Jeg har arrangeret en samba-udgave af »Jeg ved en lærkerede«, siger Bente Stenger, der håber, at eleverne kan synge med, når Skurk spiller.
Orkesteret har haft travlt med at øve.
- Vi har øvet os siden september. Det lyder af meget, men vi mødes jo kun en gang om måneden, så vi har haft travlt, siger Bente Stenger og forklarer, at mellem spilledagene skal eleverne selv øve.

Torsdag aften tog hele orkestret ind for at se performance-teatret »Dummylab«, der er en blanding af artisteri, dans og livemusik.

Annelise Mølvig