Politikere så på usædvanligt skolesamarbejde

Kulturminister Anke Spoorendonk og landdagsmedlem Simone Lange blev informeret om et omfattende samarbejde mellem den tyske Hohlwegschule og den danske Jørgensby-Skolen - der kun ligger et stenkast fra hinanden.

Ehcgapu 1aiw 3ai 1q 5o 3qm 3h 1hgdlsz 6g

Flensborg. Det begyndte engang, da den tidligere skoleleder Eberhard von Oettingen fra Jørgensby-Skolen kom på besøg ved sin skoles nabo, den tyske Hohlwegschule. Han dumpede lige ned midt i en tradition i den tyske skole: Den såkaldte Treppenhaussingen.

Bagefter spurgte han sin tyske kollega, Marlis Fenner:
- Det var meget smukt. Måske kunne vi engang lave noget lignende sammen?
Siden har samarbejdet mellem de to skoler udviklet sig ved knopskydning.

- Vi mødes som regel fredag formiddag ved Gernot Nicolai, der bor lige midt mellem de to skoler og samtidig er formand for Forum Jürgensby. I en halv times tid aftaler vi så, hvad der er af samarbejde i løbet af ugen. Og vi har den fordel, at der ikke er nogen telefoner, der forstyrrer os, fortalte Marlis Fenner, da det usædvanlige samarbejde torsdag blev præsenteret for blandt andet to politikere. Det var kulturminister Anke Spoorendonk (SSW) og landdagsmedlem Simone Lange fra SPD - der havde taget initiativet til mødet.

De to politikere, forældre og repræsentanter fra de danske og tyske skolemyndigheder kunne høre om, hvor vidt forgrenet det usædvanlige samarbejde efterhånden er: Der er ikke noget som helst tilbage af tidligere tiders afgrænsning.

I foråret og efteråret mødes de to skolers elever for at synge sammen. Der er et fælles optog med Lucia-piger, der er blevet lavet en fælles klatrevæg, der afvikles en såkaldt vinterolympiade, skolepatruljen fra Jørgensby-Skolen hjælper også eleverne fra den tyske skole, Jørgensby-Skolen bruger den tyske skoles sportsplads, lærerne er i kontakt via blandt andet app'en Wassup, der er fælles kurser og meget andet. Desuden har en lærer fra Jørgensby-Skolen lavet et danskkursus for lærere fra Hohlwegschule.

- Der er ingen mobning. Tyskere skælder ikke danskere ud og omvendt, som det var tilfældet i gamle dage, sagde Marlis Fenner og hendes danske kollega, Sølvi Johansen-Koch. De betoner også, at »hvis der skulle opstå konflikter, så løser vi dem hurtigt«.
På et tidspunkt forsøgte skolerne at få en fælles sportshal, men det gik dog ikke.

Men de to skolers samarbejde er symptomatisk for hele bydelen
- Vi arbejder alle sammen - om vi så er fra det danske mindretal eller fra det tyske flertal. Og børnene fra de to skoler er jo også sammen i fritiden, sagde Gernot Nicolai.

De to politikere blev vist rundt på skolerne, hvor den danske er den største med 268 børn, mens Hohlwegschule har 165 elever.
- Vi er god sparring for hinanden, sagde Marlis Fenner.
Der viste sig dog på et tidspunkt en forskel mellem de to skoler. Det var, da Eberhard von Oettingen en af de første gange var på besøg på Hohlwegschule.
- Jeg er det samme ovre på den danske skole, som Marlis er her, sagde han til de tyske børn.
De så forvirrede ud. Og så spurgte en af dem:
- Hvem er Marlis?
Ovre i Hohlweg-Schule hedder hun kun Frau Fenner.

Tekst: Jens Nygaard / Foto: Martina Metzger
Flensborg Avis