Opmuntring til en særlig skoleelev

Jens Jessen-Prisen gik i år til Sophie Marie Krüger fra F9B på Duborg-Skolen. Lærerne på skolen var enige om, at det var Sophie, der skulle have prisen. Det fortalte Torben Hansen, der er afdelingsleder, i sin tale.

DSCN2421Han fremhævede, at da Sophie kom til skolen i 7. klasse, blev hun straks valgt til elevrådsrepræsentant – og genvalgt året efter. Og ved skolefesterne har Sophie trukket et stort læs, for eksempel da hendes klasse stod for tombolaen.

- Du var meget aktiv med at få organiseret præmier ude i det flensborgske erhvervsliv. Det var dig, der gik rundt til de forskellige firmaer og bad om en ting eller to, de ville sponsorere til tombolaen, sagde Torben Hansen og tilføjede:
- Det arbejde udførte du meget selvstændigt og til gavn for hele din klasse.

Han fremhævede også, at Sophie har taget livredderprøven hos DLRG og tilbringer mange timer ved stranden som livredder.
- Din interesse viser med al tydelighed din glæde ved at hjælpe andre i stedet for at gøre noget for dig selv, sagde Torben Hansen ved prisoverrækkelsen.

Det er Grænseforeningen Sønderborg, der står bag uddelingen af Jens Jessen-Prisen. Det sker hvert år på Jens Jessens fødselsdag den 5. februar.
- Prisen er en vigtig opmuntring til en skoleelev, siger Christian Kronika, formand for Grænseforeningen Sønderborg.

I år var det 50. gang, at prisen blev uddelt, den bliver på skift delt ud på forskellige skoler i Sydslesvig og altid til en elev på 8. eller 9. årgang.

- Prisen er en opmuntring i hverdagen for elever, der har udviklet sig til at blive sociale, har forståelse for kammeratskab og rent bogligt har opnået gode resultater, siger Christian Kronika og minder om, at Jens Jessen selv mødte meget modgang, men kæmpede for blandt andet sidde 4,5 år i fængsel som redaktør for Flensborg Avis.

Annelise Mølvig