Ny dagtilbudschef med solid praktisk og teoretisk ballast

Skoleforeningens nye dagtilbudschef råder over en bred praktisk erfaring som pædagog og en stærk faglig profil.

Petra Von Oettingen

Skoleforeningens styrelse har udpeget nuværende pædagogiske konsulent Petra von Oettingen som ny dagtilbudschef.  Petra von Oettingen kan se tilbage på mange år med praktisk pædagogisk arbejde i Sydslesvig og har samtidig en teoretisk særdeles velfunderet uddannelse med sig i baggagen.

Efter afsluttet pædagogstudium startede Petra von Oettingen i 1992 som pædagog og stedfortræder i Sønder Brarup Børnehave. I 1996 blev hun leder af Bredsted Børnehave og tog samtidig en diplomuddannelse i pædagogisk arbejde i Odense. I 2006 blev Petra von Oettingen ansat som pædagogisk konsulent i Skoleforeningens Børne- og Skolefritidskontor. Konsulentgerningen var i den første tid begrænset til en deltidsstilling, mens Petra von Oettingen parallelt var ude som pædagog i op til 12 forskellige daginstitutioner i Sydslesvig om året. I løbet af de sidste fire år har Petra von Oettingen sideløbende taget en master i ledelse af uddannelsesinstitutioner i København.

- Jeg mener at kunne trække positivt på mine pædagogfaglige erfaringer fra konsulentjobbet, når jeg fremover skal løse de økonomiske og politiske udfordringer, ledelse af dagtilbuddet medfører, siger Petra von Oettingen, som glæder sig til de nye udfordringer som dagtilbudschef.

- Det drejer sig om de samme børn, de samme ledere og medarbejdere, de samme forældre og de samme kollegaer i forvaltningen. Meget er kendt og bekendt, og dog venter der et hav af nye, spændende opgaver på mig, fortæller Petra von Oettingen.

Den nye dagtilbudschef tiltræder stillingen den 1. september 2015 og afløser Børne- og Skolefritidschef Birgit Messerschmidt, som går på pension efter 42 år i Skoleforeningens tjeneste.

- Det har ikke været en nem opgave at finde en værdig afløser for Birgit Messerschmidt, fortæller Skoleforeningens formand, Udo Jessen. Men jeg tror, at vi har fundet den helt rigtige person i Petra von Oettingen. Petra kender Skoleforeningens pædagogiske arbejde i alle dets facetter og har samtidig en relevant uddannelsesmæssig baggrund. Så vores nye dagtilbudschef er godt rustet til jobbet, og vi ser frem til samarbejdet.