Lære og lære fra sig

Mere end 30 aktører var med til at fylde årets »bytte viden cafe« med spændende indhold.

Dkflabytteviden

Skoleforeningens bytte viden cafe på A. P. Møller Skolen i Slesvig er uden tvivl en af årets professionelle højdepunkter. Vidensdelingskonferencen er en unik mulighed for de pædagogisk ansatte i daginstitutionerne, skolerne og fritidstilbuddene til at få inspiration til deres hverdag. 15 daginstitutioner, 4 skolefritidsordninger, 11 skoler, forskellige pædagogiske afdelinger, indsatsområder samt Centralbiblioteket, Grænseforeningen, Flensborg Avis og Frederiksstad Orkestret præsenterede noget af der, der gør dem specielle. Noget, som de er gode til, og som andre kan lade sig inspirere af. Rapperen AndyOp underholdt med musik og standup. Tilbuddet spændte utroligt bredt. Fra løbehjul over konflikthåndtering til snorebilleder og digital kreativitet.

Vække lysten

- Man giver hinanden noget og lærer af hinanden. Man ser noget nyt og revurderer måske måden, man selv gør noget på, siger den pædagogiske konsulent Petra von Oettingen.

Og det er vel sådan, det fungerer, når man bytter viden. Man ser noget, som man synes er lige det, man selv har lyst til at lave med børnene. Og så hører man om det, kontakter den institution, der laver det, og bliver hjulpet på vej.

- Og vi lærer lige så meget i den pædagogiske administration. Børneyoga og sund mad i vuggestuerne er gode eksempler. Begge dele blev præsenteret til en bytte viden cafe og endte med at blive efteruddannelseskurser i Skoleforeningen, siger Petra von Oettingen.

Men bytte viden cafeen er mere, den er med til at skabe et fællesskab i Skoleforeningen. Den er med til at spinde et finmasket net mellem de mange forskellige institutioner.
- Til dagligt går vi jo meget med vores egen mindretalsprofil, men det er vigtigt, at vi deler vores fælles potentiale.

Digital kreativitet

I Bydelstorp Børnehave har de arbejdet med digital kreativitet.
- Vi ville vise børnene, at digitalt arbejde ikke er ensbetydende med, at man sidder foran en ipad hele dagen. I stedet for  har vi ladet børnene eksperimentere med digitale kameraer. Vi har vist dem, hvordan man kan arbejde kreativt med et kamera og manipulere med billeder. De har for eksempel fotograferet deres legemsdele, klippet dem ud og sat nye kroppe sammen af billeder fra forskellige børn for at vise dem, at deres venner er en del af dem selv, siger børnehaveleder Bodil Vogel.

I Borreby Børnehave har de lavet sangkasser. En sangkasse indeholder typisk en meget kendt børnehavesang som for eksempel bjørnen sover, og så indeholder sangkassen også forskellige rekvisitter, der har med sangen at gøre.
- Det handler om sprogtilegnelse og begrebsindlæring, og børnene elsker det, fortæller pædagog Saskia Henkel.

Skoleforeningens formand, Udo Jessen er begejstret for den store indsats, alle har ydet.
- Hvis der skulle være nogen, der påstår, at der ikke er fremgang i pædagogikken, skal de bare komme her. Det er helt fantastisk at se, hvad der sker på det pædagogiske område fra vuggestuen til gymnasiet, og bytte viden cafeen er et af årets store arrangementer, siger Udo Jessen, som samtidigt inviterer andre sydslesvigske organisationer, som for eksempel SdU, til at deltage næste gang der er bytte viden cafe.

Daniel Dürkop