Kulturambassadørerne forbereder sig

Hvert halve år inviterer Grænseforeningen sine kulturmødeambassadører på weekend. Formålet er at samle op på det seneste halve års aktiviteter, forberede de næste og blive dygtigere ambassadører.

Maya Imal Og Claas

I år mødte 25 ud af 35 aktive kultur­ambassadører op på Jaruplund Højskole. Det var første gang, kulturambassadørerne mødtes der. De halvårlige weekender finder sted rundt om i landet, men oftest i Sydslesvig.

- Det er det laveste deltagerantal, vi har haft længe, men mange var syge, siger Maya Bram Sommer, der er projektleder i Grænseforeningen.

Foreningens kommunikationschef, Lotte Dahlmann, gav de unge medietræning. Der var workshop om dialog og konflikthåndtering. Ambassadørerne mødte en kvinde, der oprindeligt kommer fra Pakistan, og som er medlem af Dansk Folkeparti. Desuden arbejdede de med at formidle grænselandets historie på fire plancher. Ind i mellem fortalte Jaruplunds forstander, Karsten Dressø, om Sydslesvig.

Et af de kommende arrangementer, som kulturambassadørerne planlagde, er den 26. april. Planen er at vise, at danskerne findes i mange modeller – herunder det danske mindretal. Det skal foregå, ved at danskerne og sydslesvigerne tegner Danmarks fremtid med kridt på veje og pladser. Både hvad de er stolte af ved det danske samfund og deres drømme for det danske samfund. Det kommer til at foregå i Aalborg, Odense, Aarhus og København samt forskellige steder i Sydslesvig.
Det er kulturambassadørerne, der står for arrangementerne.

- Vi lægger op til, at det bliver en Instagram-kampagne, siger Maya Bram Sommer.
Som noget nyt har Grænseforenings kulturambassadører sagt ja til at arbejde sammen med Cph DOX om et undervisningsprojekt. De foreløbige planer går ud på, at kulturmødeambassadørerne skal lave en række videoer, hvor de fortæller om at være vokset op med flere sprog og kulturer – heriblandt også Sydslesvig.

Annelise Mølvig