Karsten B. Dressø bliver ny forstander

Erfaren højskolemand bliver ny forstander på Jaruplund Højskole

Dkflakarsten Dressplus

JARUPLUND Højskoles bestyrelse og Dansk Skoleforening for Sydslesvig har ansat Karsten B. Dressø (billedet til højre) som ny forstander for Jaruplund Højskole.
Karsten B. Dressø har de sidste ti år været ansat som forstander og leder i forskellige skolemiljøer i det Syd- og Sønderjyske. Karsten har bl.a. været forstander for Musik og Teaterhøjskolen i Toftlund og i samarbejde med sine medarbejdere vendt højskolen fra lukningstruet til en fyldt højskole med overskud. Sideløbende med forstanderopgaven på højskolen har Karsten også arbejdet aktivt i bestyrelsen for Folkehøjskolernes Forening i Danmark (FFD) i en årrække.

Udover sine år som forstander har Karsten en del års ledererfaring fra erhvervslivet, bl.a. otte år som Director of Operations i Legoland. Karsten har en uddannelsesmæssig baggrund fra Hærens Officersskole og Forsvarsakademiet og har haft mange spændende lederjob i hæren. Privat er Karsten gift med Anni Dressø, og sammen har de Sofie på 25 år og Steffen på 28 år.

- Jeg glæder mig utrolig meget til at blive en del af det danske mindretal i Sydslesvig og i samarbejde med medarbejdere, bestyrelse, Skoleforeningen og øvrige interessenter at videreføre højskolen og drive højskolen som en dansk folkehøjskole på basis af en folkelig, grundtvigsk tradition og med særligt hensyn til, at højskolen er en del af det folkeligt kulturelle arbejde i det danske mindretal i Sydslesvig, udtaler den kommende forstander Karsten B. Dressø.

Bestyrelsen har fået en ny formand

Kristian Kjær Nielsen er ny formand for Jaruplund Højskoles bestyrelse.  Bestyrelsen har netop konstitueret sig med ham som formand og Inger Marie Christensen som ny næstformand. Bestyrelsen har fået en ny formand, fordi den hidtidige formand, Michael Martensen, ikke længere er med i højskolens bestyrelse. I stedet for Martensen, som heller ikke længere sidder i Skoleforeningens styrelse, er Udo Jessen trådt ind som Skoleforeningens repræsentant i højskolebestyrelsen.

Efterårshøjskole for hele familien

JARUPLUND. I skolernes efterårsferie 2014 tilbyder Jaruplund Højskole i samarbejde med Sydslesvigsk Forening (SSF) og Dansk Skoleforening for Sydslesvig et højskoleophold for hele familien.

Efterårshøjskolen er tilrettelagt som en døråbner til det danske mindretal og har speciel relevans for familier, der netop er indtrådt i mindretallet, evt. har små børn i dansk børnehave eller skole.

For de voksne vil der være oplæg om mindretallets mange facetter med tid til spørgsmål og debat, og der vil være intensive og effektive moduler i dansk sprog, niveau I og II. For børnene er der kreative værksteder og masser af leg. Sammen skal der synges danske sange, og vi skal se gode film. Vi tager også til Flensborg.
På efterårshøjskolen tales der både dansk og tysk! Se hele programmet på Jaruplund Højskoles nye hjemmeside www.jaruplund.de

Pris: Voksne 200,- euro, børn under 12 år 100,- euro.
Henvendelse: Tlf. 04630 969140 eller kontoret@jaruplund.de

Daniel Dürkop