Frivilligbevis til sydslesvigske unge

Elever på de danske gymnasier i Sydslesvig får nu også mulighed for at bruge deres frivillige arbejde, når de søger ind på en videregående uddannelse.

Elever på danske ungdomsuddannelser har siden 2009 kunnet få papir på deres frivillige arbejde – et såkaldt frivilligbevis. Det kan de bruge, når de søger ind på en videregående uddannelse på kvote 2, hvor der ikke kun tages hensyn til elevens karaktergennemsnit. Dette har dog ikke været en mulighed for elever på A.P. Møller Skolen og Duborg-Skolen i Sydslesvig, fordi skolerne ikke har været angivet på listen over gymnasier. Det var et problem for Dorthe Dahmke, der gerne ville bruge sit engagement i Grænseforeningens Elevambassadører til at søge ind på et studie på enten human- eller sundhedsvidenskab,

- Universiteterne anbefaler det til alle, der søger ind på kvote 2, så da jeg opdagede, at Duborg-Skolen ikke var med på listen, kontaktede jeg Grænseforeningen og mit gymnasium, fortæller hun.

Da Grænseforeningen henvendte sig til Projekt Frivillig, der står for frivilligbeviserne, viste det sig, at Projekt Frivillig rigtig gerne ville inddrage de danske gymnasier i Sydslesvig på listen. Derfor er det nu muligt for elever derfra at få et frivilligbevis på lige fod med alle andre danske gymnasieelever. Det er Dorthe rigtig glad for, og hun tror det er noget, andre elever også vi gøre brug af:

Smart ide

- Frivilligbeviset er en smart ide, fordi det er en god måde at vise noget kvantitativt om det frivillige arbejde man har lavet – den kan ligesom noget andet end en anbefaling.

Dorthe har været engageret i Grænseforeningens Elevambassadører siden 1. G, og ud over, at hun nu kan bruge det, når hun skal søge studieplads, så har det frivillige arbejde også givet hende meget andet:
- Det har været en rigtig god og lærerig oplevelse at være Elevambassadør. Man arbejder for det meste sammen i teams på to eller fire elever, hvor man fortæller om sig selv og sin kultur og nationalitet. Så man lærer blandt andet at tale foran mange mennesker, fortæller Dorthe, der kun kan anbefale andre at gøre som hende:
- At være Elevambassadør er noget, som alle kan lære noget af. Man får en masse fede oplevelser, samtidig med at man lærer en masse om sig selv, og hvad det vil sige at være dobbeltsproget.

Projekt Frivillig udstiller i øvrigt også frivilligbevis for frivilligt arbejde, der er udført i andre lande end Danmark. Unge på de to danske gymnasier kan således også få beviset for deres frivillige arbejde i Sydslesvig.

- Eneste betingelse er, at det er en forening eller en anden frivillig organisation. De unge skal bare gå ind på vores hjemmeside og printe beviset ud. Den organisation, de har arbejdet for skal så skrive under på, at de unge har arbejdet der i mindst 20 time. De underskrevne bevis sender de så ind til os, siger Mette Riis fra Projekt Frivillig.

Daniel Dürkop