Forsikring dropper Skoleforeningen på grund af stormskader

Skoleforeningen skal finde sig en ny forsikring. Det bliver næppe til samme pris som den gamle.

P1140295

Der har været stormskader for cirka en million euro i Skoleforeningen i 2013. Især stormen Christian hærgede i Sydslesvig og har været skyld i skader på stort set alle Skoleforeningens bygninger, ødelagde hele Drage Børnehave og fældede skoleskove. Det var for dyrt for Skoleforeningens forsikring, som har gjort brug af en særlig klausul, der gør det muligt at opsige forsikringskontrakten et år før tid.

- Det er desværre noget, vi ser flere steder lige for tiden, siger lederen af Skoleforeningens tekniske afdeling, Dirk Clausen.
- Jeg anede allerede, at forsikringen ville gøre det, da jeg hørte, at kredsen Nordfrisland også er blevet opsagt, siger han.

Udbredt problem

Det offentlige har nemlig det samme problem som Skoleforeningen. Kommuner, kredse og delstaten ejer mange bygninger, og det betyder mange skader, når der kommer en kraftig storm. - Før i tiden regnede forsikringsselskaberne med sådan en kraftig storm som Christian hvert tyvende år, når de skulle beregne forsikringssummen. Nu regner de med sådan en storm hvert femte år, fortæller Dirk Clausen og fortsætter:
- Det er noget, som vi alle sammen vil komme til at mærke.

Dirk Clausen kan godt se problemet fra forsikringens side:
- I år har vi betalt 65.000 euro i forsikringspræmie og vi har haft skader for en million euro. Det er ikke særligt svært at se, at det ikke kan hænge sammen, siger Dirk Clausen.

Skoleforeningen skal nu ud i en EU-licitation for at finde en ny forsikring. Og Skoleforeningen kommer til at betale mere i bygningsforsikring, er Dirk Clausen overbevist om.

- Med de mange skader, vi havde sidste år, er det helt klart. Det er det samme som for os alle sammen, når vi har en privat bygningsforsikring, siger Dirk Clausen.

Daniel Dürkop