FolkBaltica i børnehøjde

1000 børn fik livemusiktæt ind på kroppen.

Dkflafolkbaltica1

500 danske og 500 tyske skolebørn var med til en helt særlig FolkBaltica-koncert i det tyske hus den 8. maj. Det var FolkBaltica-Enseble med danske og tyske musikere, danske Tumult og frisiske Kalüün, der spillede for et begejstret publikum. Der gik ikke mere end ti minutter, før de første unge dansede mellem stolerækkerne. Kort tid var der 300 dansene børn alle vegne.

Tumult spiller en meget original blanding af folk, roots og rock, der består af traditionelle og nye kompositioner inden for dansk folkmusik,
Kalüün spiller keltiske og den amerikanske folk over til Skandinaviens traditionelle melodier.

FolkBaltica-Ensemblet blev etableret i 2013 og tæller 50 unge talentfulde musikere fra Slesvig-Holsten og region Syddanmark. Ensemblet mødes 5-8 gange om året for at øve, arbejde med musikken og lære at kende hinanden som musikere og mennesker.

Koncerten blev støttet af Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger og Skoleforeningen. Det vellykkede arrangement var et godt eksempel på, hvor vigtigt det er, at unge møder livemusik for at udvide deres horisont.

Daniel Dürkop

Dkflafolkbaltica05Dkflafolkbaltica04