Familier i kø til danskkurser

Weekendkurser for forældre og børn er en succes. De to første weekender er fyldt op, og 47 familier håber, at der bliver udbudt flere kurser.

Sprogkursus

Intensiv sprogundervisning og masser af workshops. To voksne og tre børn i en gruppe. I den ene workshop skal de dække bord og lære alle ordene, i den anden en tur til stranden, i den tredje klippe og skrive gækkebreve …

Charlotte Bassler, næstformand for Dansk Voksenundervisning, er ikke til at stoppe, når hun fortæller om succesen med danskkurser for hele familien fra lørdag morgen til søndag sidst på eftermiddagen.

Det første kursus finder sted på Højskolen Østersøen den 18. – 19. april. Her deltager 26 voksne, 19 børn og 13 frivillige undervisere. Der er ikke plads til flere. Det er der heller ikke på det næste kursus, der finder sted 18. – 19. juli på Jaruplund Højskole.

- Vi har 47 familier på venteliste, siger Charlotte Bassler og oplyser, at da det er et pilotprojekt, skal kurserne først evalueres, inden der tages stilling til nye kurser.

Bag familiekurserne står Sydslesvigsk Forening, SSF, Voksenundervisningen og Skoleforeningen. For at kunne deltage skal man have børn i en af Skoleforeningens institutioner samt være medlem af SSF.
Kurset koster 105 euro for to voksne og 1 barn.

Ideen til familiekurserne for både børn og voksne er ifølge Bassler opstået, fordi det ofte kun er den ene forælder, der kommer af sted, mens den anden bliver hjemme og passer børn.

Fælles ord

- En hjertemusling er lige interessant for en voksen og for et barn på fem år, siger Charlotte Bassler og håber, at når familien næste gang er på ferie ved Vestkysten, kan de sige: Se, her er en hjertemusling.
- Så har de det ord til fælles og ved måske ikke, hvad den hedder på tysk, siger Charlotte Bassler.

Ifølge Charlotte Bassler rammer familiekurserne lige ned i et behov:
- Jeg har aldrig ført så mange søde samtaler. Forældrene ringer og siger, det er lige det, de har brug for, siger hun og fortæller, at det har været nemt at finde frivillige til at stå for workshopperne.

- De to lærere, der kører intensivt kursus for begyndere og for viderekomne, får løn. De skal jo forberede deres eget kursusmateriale og arbejde med nogle fokusord, der går igen i workshopperne og memory-spillet, siger hun og fortæller at der dertil kommer styregruppen, der ud over Bassler består af to fra henholdsvis SSF og Skoleforeningen.

Lokale kurser

- Vi lægger vægt på, at skal være mange workshops, fordi grupperne skal være så små, at deltagerne tør tale. Ved måltiderne bliver deltagerne fordelt, så der er dansktalende ved alle borde, siger Charlotte Bassler, der håber, at nogle familier får brudt vanen med at tale tysk indbyrdes.

Deltagerprisen på 105 euro per familie dækker ikke den reelle pris, men Skoleforeningen og SSF har lovet at dække underskuddet, hvilket nu nuværende tidspunkt ser ud til at blive cirka 2000 euro til hver.

Charlotte Bassler forestiller sig fire tematiske weekendkurser om året og siger:
- Jeg ser også for mig, at man kan lave et tilsvarende tilbud ude i distrikterne.

Annelise Mølvig