Sydslesvigske lærere med ny næstformand

Danmarks Lærerforening regner med at flere danske lærere søger mod Sydslesvig.

SYDSLESVIG. Kristina Sukatus er ny næstformand i Dansk Lærerforening for Sydslesvig. Læreren på Jens Jessen-Skolen var eneste kandidat til posten, da de sydslesvigske lærere havde generalforsamling forleden.

Lærernes formand er fortsat Niels Nielsen. Han kom i sin beretning ind på konflikten mellem driftsrådene og det kommende driftsrådsvalg og de nu afsluttede overenskomstforhandlinger.

Lærerforeningens medlemmer stemte på Cornelius Hansen-Skolen i Flensborg for en mindre forhøjelse af medlemskontingentet, som nu er 60 euro om måneden for lærere og 15 euro om måneden for pensionister. Lærerforeningen regner med færre indtægter fra kontingenter i 2014. Det hænger sammen med, at skolelederne er blevet bedt om at forlade Lærerforeningen, efter at skolelederne gik ud af forhandlingsfællesskabet med lærerne. Den forholdsvis beskedne situation på finansmarkederne har ført til mindre indtægter fra bankkontoer og investeringer. I alt har foreningen aktiver på lidt over 1,6 millioner euro.

Per Sand Pedersen fra Danmarks Lærerforening kom med en hilsen fra hovedorganisationen,. og nogle kritiske bemærkninger til skolereformen i Danmark.

- I skal være glæde for, at I ikke arbejder i Danmark. Det ser jo ud til, at I i Sydslesvig bliver skånet for en del af de reformer, vi møder derhjemme. Vi føler os forfulgt som lærere, vi er frustrerede og utrygge. I skal ikke undre jer, hvis der snart kommer et pres, fordi mange lærere i grænselandet vil søge sydpå, sagde Per Sand Pedersen og tilføjede:

- I har altid ønsket at kopiere vores aftaler. Lad være med det. I får nemlig lov til at arbejde under lidt friere vilkår end vi gør det.