Sydslesvigske elever klarer sig godt

En rapport bestilt af Sydslesvigudvalget belyser, hvordan unge fra mindretallet klarer sig i uddannelseslivet i Danmark.

Elever02

SYDSLESVIG. Sydslesvigerne har de samme chancer på arbejdsmarkedet i Danmark som danskerne. Det viser en rapport, som Sydslesvigudvalget bestilte i efteråret.

Formanden for Sydslesvigudvalget, socialdemokraten Benny Engelbrecht, siger på baggrund af rapporten, at der ikke er væsentlige barrierer for sydslesvigske studerende i Danmark.

- Der er ikke noget, der tyder på, at der er noget i vejen med kvaliteten af den uddannelse, som de unge har fået i det danske skolevæsen i Sydslesvig. Og der er ikke noget, der tyder på, at der er noget i vejen med de unge sydslesvigeres danskkundskaber, siger Benny Engelbrecht.

Et skulderklap

Skoleforeningens direktør, Anders Molt Ipsen, tager det som et skulderklap for det arbejde, pædagogerne og lærerne i Sydslesvig udfører.

- Det er godt, at undersøgelsen afliver nogle myter, siger Anders Molt Ipsen.

Han er godt tilfreds med, at rapporten viser, at de unge sydslesvigere får den lærdom med hjemmefra, som er forudsætning for, at de klarer sig godt i livet.

Rapporten viser også, at mange sydslesvigere vælger lærerfaget, når de læser i Danmark. Seminariet i Haderslev er det sted, som 2/3 af de lærerstuderende vælger. Mange af dem bliver således boende i Sydslesvig.

- Vi lever i en fri verden. Man kan bosætte sig, hvor man vil, siger Anders Molt Ipsen.

Opleve noget nyt

- Jeg tror dog, at det er en god ide, at man som ung drager ud for at opleve noget nyt, så man kan sætte det i perspektiv, man kender hjemmefra, siger Anders Molt Ipsen.

Han påpeger, at seminariet i Haderslev giver en helt særlig gruppe sydslesvigere mulighed for at uddanne sig.

- Det er dem, der vælger lærerjobbet i en lidt ældre alder. Mennesker, som har haft et andet arbejde inden og måske er blevet gift, har fået børn og købt hus i Sydslesvig. For dem er det meget vanskeligt at rejse væk herfra for at uddanne sig. Seminariet i Haderslev har således været med til at give folk i Sydslesvig mange muligheder, siger Anders Molt Ipsen.

Daniel Dürkop