Styrelsen vil se nærmere på sygedage

Forslag til styrelsen kan ikke forenes med lov om databeskyttelse. Nu skal driftsrådet involveres.

Krankenstand _drittniedrigst

SYDSLESVIG. Skoleforeningens styrelse diskuterede på sit møde i begyndelsen af februar et forslag fremsat af styrelsesmedlemmet Thede Boysen omkring Skoleforeningens personales sygedage. Thede Boysen havde ønsket, at styrelsen i begyndelsen af hvert år får en statistisk opstilling af personalets sygedage.

- Sygedagene i enhver virksomhed afspejler direkte og indirekte trivslen på virksomheden. For en så stor og decentral arbejdsgiver som Skoleforeningen er det meget hjælpsomt, hvis ledelsen samt Styrelsen en gang om året skaffer sig et overblik over sygesituationen på arbejdspladesen, sagde Thede Boysen i sit oplægget.

Han ønskede at få undersøgt længden af medarbejdernes sygdomme, hvor mange sygedage de har i alt og hvilke sygdomme der er tale om.

Ikke lovligt

Styrelsesmedlem Michael Otten advarede kraftigt imod denne form for undersøgelse.

- Det er simpelthen ikke lovligt at spørge personalet om, hvilken sygdom de har, sagde han på styrelsesmødet.

Thede Boysen svarede derpå, at han var interesseret i at få en tilkendegivelse fra styrelsen om, om man helt principilt er interesseret i at få sådan en opstilling hvert år. Det andet er detaljer.

Afklaring

Skoleforeningens formand, Per Gildberg, foreslog så, at man sætter sig sammen med Skoleforeningens driftsråd for at afklare, hvilke data der må oplyses til styrelsen. Derefter kommer emnet så på dagsordenen igen. Denne fremgangsmåde var der enighed om i styrelsen.

Daniel Dürkop