Skoleforeningen bruger nu grøn strøm

I 2014 skifter Dansk Skoleforening til grøn strøm. Det er miljørigtigt og sparer derudover penge.

Fladkgrøn Strøm

FLENSBORG. Det har længe været et ønske i Dansk Skoleforening, at skolerne, daginstitutionerne og de mange andre afdelinger bruger grøn strøm. Hidtil har det ikke været muligt, grøn strøm har simpelthen været for dyr, men fra næste år har Skoleforeningen indgået en aftale med byens værker i Flensborg og i Slesvig om levering af miljøvenlig strøm.

Den nye aftale har selvfølgelig været ude i en EU-licitation, og det viste sig, at de to lokale udbydere også var det billigste.

- Vi er ekstra glad for, at vi derved ikke kun tilgodeser miljøet, men også kan tilgodese en lokal virksomhed, det mener vi i Skoleforeningen, er meget vigtigt, siger Skoleforeningens direktør Anders Molt Ipsen.

Aftalen gælder frem til 2016, og skiftet har ikke kun et økologisk aspekt, det kommer også til at spare Skoleforeningen penge.

- Hvis man medregner diverse sideomkostninger og afgifter, er den ny aftale omkring 15 procent billigere, siger lederen af Skoleforeningens tekniske afdeling, Dirk Clausen.

Storforbruger

Dansk Skoleforening for Sydslesvig er af naturlige årsager en storforbruger af strøm. Alene de 46 skoler og 55 daginstitutioner bruger hvert år omkring tre millioner kilowatt-timer. Derfor er man i Skoleforeningen meget opmærksom på at spare energi. Det skåner ikke kun miljøet, men kan også spare mange penge. Skoleforeningen har derfor både et fast energiudvalg og en energikonsulent i teknisk afdeling. Overvågningssystemer har styr på, om der bliver brugt for meget energi i en af skolerne eller institutionerne.

Men det kan også have fordele at være storforbruger af strøm. Det er, når man skal til at forhandle priser, for storkunder får også store rabatter. Derfor har Skoleforeningen også tilbudt de andre sydslesvigske organisationer at være med i den nye aftale. Det er dog kun Dansk Centralbibliotek, som har taget imod tilbuddet.

Der er også lavet en ny aftale om levering af gas med byens værker i Augsburg, som havde det billigste tilbud. Prisniveauet svarer cirka til, hvad det har været hidtil.

Daniel Dürkop