Rejsegilde på ny vuggestue

Børnehavebørnene i Sporskifte glæder sig til, snart at får selskab af »blebørn«. Nybygningen ved siden af forsamlingshuset på Oksevejen kommer til at rumme 20 vuggestuepladser.

Dkflasporskifte1

SPORSKIFTE. I midten af marts var der rejsegilde på den kommende vuggestue i Flensborg Sporskifte. Byggeriet koster op imod 750.000 euro. Delstaten støtter byggeriet med 380.000 euro, byen Flensborg med 76.000 euro.

- Det bliver en moderne, lys og dejlig vuggestue med plads til 20 børn. Jeg kan tydeligt fornemme, at forældre og personale glæder sig meget til, at bygningen står færdig, sagde børnehaveleder Gisela Ahlbory under rejsegildet.

- Vuggestuen er et sted, hvor man knytter venskaber. Og det handler om at gøre børnene nysgerrige over for hinanden, sætte ord på og styrke mødet mellem børn og voksne. Det bedste er at se, når børnene opdager, at de kan hjælpe hinanden, sagde Gisela Ahlbory.

Efter planen skal vuggestuen stå færdig efter sommerferien. Lige inden ferien bliver alle de nye forældre inviteret til en forældreaften, hvor de kan lære hinanden at kende og få en snak om vuggestuens pædagogiske koncept. Ved siden af byggearbejderne og Skoleforeningens tekniske afdeling takkede Gisela Ahlbory også bydelens andre mindretalsorganisationer. Vuggestuen bliver bygget på SSFs grund lige ved siden af forsamlingshuset.

Skoleforeningens styrelsesmedlem Niels Ole Krogh bekræftede den gode kvalitet, der er i vuggestuerne.

- Det er ikke en selvfølgelighed. Det kræver en særlig indsats af det pædagogiske personale. Det er et kæmpe arbejde, der også kræver tid til refleksion, sagde han.

Daniel Dürkop