Netværk sætter fokus på efterskolerne

Forhenværende efterskole-elever i Sydslesvig vil informere deres kammerater og bruge det, de har lært på efterskolen.

Dkflaefterskole

SYDSLESVIG. Sydslesvigske skoleelever er med støtte fra Grænseforeningen og de sydslesvigske organisationer i gang med at opbygge et netværk, som skal informere om mulighederne for efterskoleophold i Danmark.   - Vi vil gerne gøre vore kammerater opmærksomme på de muligheder, der ligger i et efterskoleophold, siger Katharina Petersen, Clara Kruse og Isabell Thormann.   De tre piger går på 12. årg på A. P. Møller Skolen i Slesvig, og har alle været på efterskole i Danmark i 10. klasse.   To søjler

- Der er to søjler i det, siger Katharina Petersen.

- Vi vil gerne gøre reklame for, at de unge tager på efterskole, og så vil vi gerne bruge de færdigheder, vi har fået under vores eget efterskoleophold, til noget produktivt i Sydslesvig. Der er rigtig mange muligheder. For eksempel i det frivillige ungdomsarbejde, siger hun.   Op til efterskoledagen i februar 2014 skal netværket i gang med deres oplysningsarbejde.   Informationer

Forleden var 20 unge sydslesvigere samlet på kursuscentret Christianslyst for at give netværket et indhold. I forskellige workshops blev der udviklet mange ideer. Allerede ved skolestart og så igen i 7. 8. og 9. klasse skal eleverne informeres. En efterskolefolder skal med i velkomstpakken til de nye forældre, forældremøder, hvor efterskoleformen præsenteres og ekskursioner til efterskoler og efterskole-projekter var nogle af ideerne. Desuden skal der laves en Facebook-side »Efterskoleelever fra Sydslesvig?« med billeder, nyhedsstof, nye idéer og nye tiltag.

Daniel Dürkop