Hatlund-Langballe Danske Skole til søs

Hatlund-Langballe Danske Skole har været på besøg hos livredderne.

Dkfladgrs

HATLUND. Lige inden efterårsferien har vi fra Hatlund-Langballe Danske Skole været så heldige, at kunne besøge DGzRS (Deut-sche Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger) i Langballeå. Hele skolen tog afsted med 25 elever og vores tre lærere Skrollan, Sven og Klaus.

DGzRS holder til i et lille hus nede ved havnen. Da vi kom til huset, ventede der en venlig ældre mand, som fortalte os noget om sit arbejde hos DGzRS. Fra sit daglige arbejde kunne han huske mange historier. Han fortalte, at han nogle gange sammen med sine kollegaer hurtigt skulle sejle ud på vandet for at redde folk, som var væltet med deres sejlskibe i stormvejr. For at vise, hvor sejlskibet er henne på havet, skyder skibskaptajnen en slags rød raket op i luften. Det kan være midt om natten, de så rykker ud, men det gør de gerne. Andre gange har manden fra DGzRS oplevet, at folk skyder raketter op i luften for sjov. Og det er meget ærgerligt at sejle ud på havet for ingen ting.

Vi fik også alle lov til at stille nogle spørgsmål, som han besvarede. Vores kammerater havde spørgsmål til, hvor store og tunge skibene er, og hvor mange skibe der findes. Vi fik også at vide, hvor hurtigt skibene kunne køre. Manden fortalte til sidst, at DGzRS kun arbejder med penge, som folk frivilligt giver. Han arbejder selv der som frivillig uden at tjene penge. Hvis man vil donere penge til dem, kan man putte dem i disse små model-skibe, som man f.eks. kan finde i nogle butikker.

Det bedste ved udflugten var, at vi fik lov til at tage en tur på Flensborg Fjord med »Seenotrettungskreuzer Werner Kuntze«, og vi kunne se Danmark. Det var en kæmpe oplevelse, som vi ikke så hurtigt kommer til at glemme.

Svea Guschl og Martin Müller, 6. klasse