Frugt og grønt serveres i mundrette bidder

Frivilligt arbejde og elevernes egen indsats sikrer sund og sjov madordning i Slesvig

Dkflafrugtordning3

SLESVIG. Hver fredag i første time er der frugt og grønt til alle elever på Gottorp-Skolen. Ordningen betales igennem forældrefonden og en masse frivilligt arbejde fra elever og forældre.

Det er de enkelte klasser, som på skift står for at skrælle og snitte frugt og grøntsagerne i hjemkundskabslokalet i første time. To til tre frivillige forældre og læreren holder øje og hjælper til. Forældrene køber ind til ordningen.

Sjovt at skære og snitte

For børnene er det sjovt at skære og snitte til sig selv og de andre elever. Der er tryk på i hjemkundskabslokalet. I løbet af små 30 minutter er omkring 20 kilo frugt og grønt forarbejdet til mundrette portioner.

- For os forældre er det både vigtigt, at vi sikrer, at alle børn får noget sundt at spise denne dag, og at en af klasserne i fællesskab tilbereder maden. Samtidig lærer de mindre elever, hvordan man omgås knive, siger Bodil Taubert, som er en af de frivillige. I alt er de ti forældre, der holder ordningen kørende.

To gange om året mødes de for at beslutte, hvilke og hvor mange frugter og grøntsager, der skal købes ind. Det afhænger både af sæson, hvad børnene kan lide, og hvilken klasse der skal tilberede maden.

- Børnene i første klasse skal ikke skrælle og skære gulerødder, det ville tage alt for lang tid. Det gør de ældre elever. De små elever for lidt nemmere opgaver som for eksempel at vaske små tomater eller vindruer, siger Susanne Birnmeyer.

Der er nogle ting, som slet ikke står på madplanen, det er for eksempel kirsebær, da det sviner for meget på grund af kernerne. Meget eksotisk frugt får børnene heller ikke serveret, det er for dyrt, og mange af dem spiser heller ikke det, de ikke kender.

Gulerødder, æbler og agurker

- Det, de unge bedst kan lide, er gulerødder, agurker og æbler, og selvfølgeligt får de også engang i mellem noget de ikke kender. Grøn peber er ikke så vellidt, så vi tager de gule eller de røde, siger Nikole Oye.

En gang om året er der frugtspyd til alle. Sidste år var der en helt særlig dag. Nikolaus-dagen var en fredag, så alle elever fik et lille stykke chokolade.

- Ordningen har kørt nogle år. Derfor ved vi efterhånden, hvilke mængder vi skal købe ind. Eleverne tilbereder omkring 20 kg frugt og grønt hver fredag, siger Bodil Taubert.

Og hvis der en enkelt gang bliver noget tilovers, får børnene det i SFOen.

Daniel Dürkop