DR Big Band på A. P. Møller Skolen

Billetindtægterne fra koncerten går til krigsramte børn i Syrien.

Dr Big Bandet

SLESVIG. Dansk Skoleforening for Sydslesvig inviterer til koncert med DR Big Band på A. P. Møller Skolen den 19. november.

Om formiddagen vil der være en skolekoncert for eleverne på de to danske gymnasier. Klokken 20 er alle interesserede inviteret til en koncert på skolen. Entreen er ti euro, og pengene vil gå ubeskåret til den indsamling for krigsramte børn, som Skoleforeningen har taget initiativ til.

Lang tradition

DR Big Band er et af Europas førende bigbands og har en lang tradition for at spille i Sydslesvig. Det er dog efterhånden nogle år siden, bandet har gæstet mindretallet.

- Vi er utroligt glade for, at vi er blevet tilbudt to gratis koncerter. Det gør det muligt at forbinde en fantastisk koncertoplevelse med støtte til børn i nød, siger skolekonsulent Bjarne Stenger-Wullf.

DR Big Band spiller musik af Gil Evans - arrangementer fra Porgy and Bess og Sketches of Spain. Gil Evans regnes for en af det tyvende århundredes største personligheder inden for orkester-jazzen med et virke, der strækker sig fra begyndelsen af 1930erne frem til hans død i 1988.

Gil Evans yndede at kæde sin musik sammen i lange forløb, og komponisten og arrangøren Peter Jensen (basunist i DR Big Band) har sammensat to suiter af Gil Evans musik, der lige som en drøm vil lede lytteren rundt i Gil Evans univers på tværs af genre og tid.

Musikken vil blive opført i sin originale instrumentation, men solopartierne vil blive nyfortolket af DR Big Bands mange stærke solistiske stemmer. Særligt skal fremhæves trompetisterne Gerard Presencer og Mads la Cour, der så at sige deler rollen som Miles Davis.

Danseorkester

DR Big Band blev etableret i 1964 på et tidspunkt da de københavnske jazzscener summede af liv, og byen konstant fik besøg af koryfæer fra USA. Bandet, der oprindeligt hed Det Nye Radio Danse Orkester, blev i de første år dirigeret af Ib Glindemann. Dirigenter som Thad Jones, Bob Brookmeyer og Jim McNeely og gæstesolister som Miles Davis, Stan Getz og Joe Henderson formåede - sammen med en perlerække af danske jazzmusikere - at gøre DR Big Band til den institution, som Ernie Wilkins kaldte »probably the best band in Europe«.

Daniel Dürkop