Børn i Sydslesvig hjælper børn i Syrien

»Der er hårdt brug for penge til uddeling af tøj og tæpper til de mange tusinde syriske børn, som lige nu er hårdt ramt af sne og kulde, I er med til at gøre en forskel!«

IMG 0203

Sophie, Mads, Franziska, to gange Johanna og Alina fra Sörup Danske Skole sammen med Marlies Försterling og Doris Obal fra UNICEF-afdelingen i Flensborg.

- Normalt skal vi altid selv være aktive og bede om støtte, så det føltes som en helt fantastisk gave, da vi fik en opringning af Diana Jessen fra Skoleforeningen med tilbud om at blive modtagere af en indsamling, fortæller Doris Obal fra UNICEF Flensborg.

Skoleforeningen havde i starten af skoleåret opfordret alle sine medlemmer og institutioner til at deltage i en indsamling til fordel for Syriens krigsramte børn.

- For en forening, der driver daginstitutioner og skoler, er det oplagt at vise et ansvar for børns vilkår andre steder i verden, forklarer direktør Anders Molt Ipsen, der glæder sig over den gode opbakning til projektet.

En gratis koncert fra DR Big Bandet, donationer fra enkeltpersoner og ikke mindst institutionernes indsamlinger blev til 6.233,83 euro, der i dag kunne overrækkes til UNICEF Flensborgs repræsentanter.

En læsemaraton

Seks elever fra Sørup Danske Skole - en repræsentant fra hvert klassetrin - var mødt op sammen med skoleleder Anja von Oettingen for at overrække checken og fortælle om deres helt særlige indsamlingsarbejde, der havde form af en læsemaraton.

Forud for læsedagen, der foregik den 12. december, havde eleverne indhentet tilsagn fra forældre, bedsteforældre, naboer og venner til at fungere som sponsorer med et fast beløb per læste side hhv. bogstavsopgave for de yngste elevers vedkommende. De 39 børn på skolen læste og arbejdede på livet løs og kom dermed op på hele 823 euro.

- Vi syntes, det var spændende at koble indsamlingen til læring, fortæller skoleleder Anja von Oettingen om det tværfaglige projekt. Børnene skulle selv udregne beløbene og skrive fakturaer - og emnet lagde samtidig op til etiske overvejelser.

Akut nødhjælp

Syrienkonflikten raser nu på sit tredje år og millioner af børn er på flugt og udsat for fysisk og psykisk lidelse. Tusindvis af syriske børn bor i telte på den frosne jord og har akut brug for nødhjælp.

- Vi prøver at give dem en smule normalitet, forklarer Doris Obal. UNICEF sørger for levering af madvarer, sundhedshjælp og varmt tøj samt oprettelse af vandforsyning, sovepladser og nødskoler.

- Næste gang I på TV ser et telt i en flygtningelejr i Syrien, er det måske et sovested, I selv har sørget for, roste Marlies Försterling børnenes store indsats.

UNICEF Flensborgs arbejde bæres af frivillige, og der er altid brug for en hjælpende hånd og gode ideer til indsamlingsprojekter. Alle indsamlede midler og donationer går ubeskåret til UNICEFs arbejde i mere end 150 udviklingslande, hvor børn har brug for hjælp til at overleve og få en bedre fremtid.

UNICEF Arbeitsgruppe Flensburg
Nord-Ostsee Sparkasse