Alle har brug for skolesocialarbejdere

Enighed blandt elevrepræsentanter om, at der skal investeres i opgaven.

Dkflafælleselevråd

Skoleforeningens fælleselevråd ønsker skolesocialarbejdere på alle fællesskoler i Sydslesvig og alle større skoler. Desuden skal elementer fra skolesocialarbejdet implementeres i alle skoler, for eksempel ved at der bliver ansat skolesocialarbejdere der dækker flere af de mindre skoler i en region. Det besluttede fælleselevrådet på sit seneste møde i denne uge. Fælleselevrådet har på sine seneste to møder haft skolesocialarbejdet på dagsordenen. I denne uge havde repræsentanterne for elevrådene på de store skoler i Sydslesvig haft Werner Nielsen-Tatzel på besøg, han er skolesocialarbejder på Gustav Johannsen-Skolen i Flensborg.

- For os har det været vigtigt at høre om de mange forskellige opgaver en skolesocialarbejder har, sagde fælleselevrådets formand, Paul fra Gustav Johannsen-Skolen.

Werner Nielsen-Tatzel forklarede, at en skolesocialarbejder ikke kun har til opgave at løse akutte problemer. Han eller hun organiserer fritidstilbud, rådgiver skolens ledelse og er med til forældresamtaler.

Det er netop fordi opgaverne er så mange, at fælleselevrådet ser et behov for skolesocialarbejde på alle skoler i Sydslesvig.

Daniel Dürkop