En »date« med politikerne

Elever fra de to gymnasier i Slesvig har mødt kandidaterne fra de partier, som har en chance for at komme ind i forbundsdagen.

Forbundsdagsvalg -745012178

De unge har også et valg, når der vælges en ny forbundsdag i morgen. Som forberedelse derpå var elever fra 12. Og 13. årgang på A. P. Møller Skolen og Domschule i Slesvig forleden samlet på byens tyske gymnasium for at møde politikere fra de seks største partier. Det var en slags politik-dating, et format, man ikke før har afprøvet. I stedet for en stor paneldiskussion, hvor politikerne kunne gå i kødet på hinanden, mødte eleverne denne gang kandidaterne på tæt hold. Klassevis blev de inviteret indenfor hos de forskellige partier.

Sydslesvigere stiller op

Efterfølgende blev der arrangeret et juniorholdvalg, hvor de unge kunne sætte deres kryds.

Og Politikerne mødte nogle velforberedte unge.

- Jeg er nærmest blevet bombarderet med rigtig mange vigtige spørgsmål, siger sydslesvigeren Clemens Teschendorf, som stiller op til forbundsdagen for socialdemokraterne. Hos SPD tog eleverne plads ved forskellige emneborde, hvor kandidaten og unge partimedlemmer diskuterede forskellige politiske emner.

Den anden sydslesviger, der stiller op til forbundsdagen, Hermann Soldan fra Die Linke, var enig i rosen til de unge.

Han blev blandt andet spurgt om sit partis holdninger til våbenhandel og socialpolitik. Og her fik eleverne en klar udmelding.

- Med den socialpolitik socialdemokraterne føre lige for tiden, kan jeg ikke se basis for et regeringssamarbejde, sagde han.

Af Christian Lucks fra det liberale FDP og Frank Hansen fra det højrepopulistiske AfD ville eleverne gerne vide, hvorfor de to har valgt at engagere sig i politik.

Politiseringen skete for dem begge to på universitetet.

- Jeg har altid været meget kritisk over for partier og interesseret i det direkte demokrati, fortæller Frank Hansen.

Christian Lucks fortalte, at han i sine unge dage mente, at alle politikere var forbrydere.

Engagement

- Men jeg havde en underviser, som udfordrede mig og forklarede, at det bare ikke var godt nok. Han mente, at når man vil ændre noget, bliver man nødt til at melde sig ind i kampen, sagde Christian Lucks og opfordrede de unge til ligeledes at melde sig ind i et af de mange partier for at deltage i demokratiet.

- I finder aldrig et parti, som matcher jeres mening 100 procent. Men find et, der kommer tæt på, og prøv at forandre det, sagde han.

Samfundsfagslæreren på A. P. Møller Skolen Jan-Christian Schlüter tror, at eleverne får mere ud af det nye format end af en paneldebat, hvor politikerne snakker med hinanden.

Det er mit indtryk, at eleverne har stillet mange flere spørgsmål, end de ville have gjort i en stor runde, siger han.

De har bestemt sig

Og det er eleverne enig i.

Det har været spændende, at møde politikerne i en mindre grupper. Det giver en anden slags diskussion, fordi der er mere nærvær, mener en gruppe elever fra både det danske og det tyske gymnasium, da de står og diskuterer politik i en af pauserne. De vil alle sammen afgive deres stemme til valget, og selvom formatet har været spændende, har det ikke ændret noget på, hvilket parti de kommer til at stemme på.

- Jeg tror faktisk, at mange af de unge vælgere allerede har bestemt sig for, hvilket parti de vil stemme på. Det er jo første gang, at de må sætte et kryds, så de har haft tid nok til at tænke sig om, siger Tim fra Domschule.