Nye skærme til 1,5 millioner euro

»Digitalpakt« gør det muligt: Alle klasselokaler og de fleste faglokaler på alle danske skoler i Sydslesvig får nye og ens præsentationsmedier. Alene i år skal der sættes 200 skærme op på 25 skoler.

DSC_0744

Skoleforeningen er godt i gang med at omsætte de små to millioner euro, foreningen har fået stillet til rådighed fra den tyske »Digitalpakt« til konkret udvikling af institutionernes digitale muligheder.

- »Digitalpakt« er delt op i tre områder: Ledninger, trådløst netværk og udstyr. Slutmålet er, at vi har ens forudsætninger for alle skoleelever i Sydslesvig, siger Skoleforeningens it-chef, Leif-Olaf Truelsen-Knigge.

- Vi er ret langt både i forhold til de ledninger som sikrer hurtigt internet i alle institutioner og trådløse netværk som sikrer kommunikationen i institutionen, siger han.

86”

Udstyr er i denne sammenhæng præsentationsmedier. Her har skolerne arbejdet med for eksempel smartboards i en årrække.

- Vi har nu valgt at anskaffe 86” Prowise Skærm med touch i stedet for smartboards eller beamer -løsninger, da disse er mere fremtidssikre, drift stabile og har behov for langt mindre service. For at kunne sikre det samme niveau skal Prowise skærmene installeres i samtlige klasseværelser og i alle faglokale til fysik, biologi, kemi og IT. Alle andre lokaler vil der investeres i på et senere tidspunkt, siger Leif-Olaf Truelsen Knigge.

Lige for tiden er it-kontoret i samarbejde med de lokale pedeller og Skoleforeningens tekniske afdeling i gang med det forberedende arbejde. De gør lokalerne klar til at skærmene kan sættes op. En væsentlig del af forberedelsesarbejdet er, at pille det »gamle« udstyr ned. Det kan netop være smartboards eller beamere.

- De bliver fordelt i de lokaler, som ikke er omfattet af udskiftningen og planen er også, at vi får installeret noget af udstyret i daginstitutionerne, hvor de kan bruges til forskellige møder, siger it-chefen.

Bærbare

At Skoleforeningen skifter præsentationsværktøj til skærme (uden computer) betyder også, at alle lærere i Skoleforeningen får en bærbar arbejdscomputer.

- De er bestilt alle sammen og en del er også allerede blevet leveret, siger Leif-Olaf Truelsen-Knigge.

I alt har Skoleforeningen købt 400 skærme. De 200 af dem skal sættes op inden jul og it-kontoret satser på, at alle 400 er sat op inden starten af det næste skoleår. Skærmene koster cirka 1,5 millioner og udgør dermed langt størstedelen af de små to millioner euro i forbundsmidlerne.