Blandt de bedste i Danmark

Det pædagogiske læringscenter på Skovlund-Valsbøl Danske Skole var med i finalen og fik en delt andenplads, da Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre (KFPLC) kårede Danmarks bedste læringscenter i denne uge.

DSC_0721

I konkurrencen om at blive Danmarks bedste Pædagogiske Læringscenter (PLC), fik Skovlund-Valsbøl Skoles PLC torsdag eftermiddag en delt 2. plads.

Præmien blev to store bogkasser, indeholdende serierne ”Første dage i sjette”, som er skønlitteratur om 21 temmelig forskellige børn og 30 forskelligartede titler i serien ”Fakta Maxi”. Alle bøgerne er letlæsningsbøger.

- Jeg er umådelig glad og stolt på både skolens PLC-leder Sara Prose, og hele Sydslesvigs vegne. Vi har alle al mulig grund til ønske et kæmpe tillykke med den flotte bedrift. For første gang har et PLC i Sydslesvig været nomineret til Danmarks bedste PLC – og ryger direkte på podiet, siger Skoleforeningens konsulent for området, Runa Barbara Petersen.

Inden finalen

Fokus har været ude og besøge skolen få dage før finalen. På lærerværelset i Skovlund-Valsbøl Danske Skole sidder skoleleder Anne Clausen med en stor bunke fotokopier foran sig – klar til at fortælle: Skolens »Pædagogiske Læringscenter« (PLC) er med i finalen om at blive Danmarks bedste PLC. PLC er det, der hed skolebiblioteker i gamle dage, men det omfatter meget mere i dag (se faktaboksen). Den PLC-ansvarlige lærer Sara Prose sætter stikket i computeren, og en PowerPoint dukker op på skærmen på væggen. Om et øjeblik vil hun gennemgå den samme præsentation, som hun forleden holdt for nomineringsteamet fra »Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre«. Det er dem, der kårer vinderen.

Temaet for årets pris er »PLC og bogdropperne«. Foreningen vil præmiere en PLC, der har knækket koden og har fået “bogdropperne” til at læse igen. “Bogdroppere” er børn og unge, der har mistet læselysten og har »droppet« bøgerne.

Teamet på Skovlund-Valsbøl Danske Skole er omgivet af bøger. Sara Prose begynder, med et stolt glimt i øjet, at fortælle om, hvad hun gør for at få “bogdropperne” med i folden, og hvorfor de er gode til det på skolen. Måske har det noget at gøre med, at det er skolebiblioteket, der fungerer som lærerværelse og ikke omvendt – lærerværelset, der også fungerer som skolebibliotek.

- Specielt under Corona har vi gjort virkelig meget ud af læsningen og har forsøgt at give børnene mulighed og lyst til at læse via 365teams. Det er vigtigt at læse og høre sproget – specielt for de tosprogede, siger Sara Prose.

Runa Barbara Petersen, som har indstillet Sara Prose og Skovlund-Valsbøl Danske Skole til prisen, siger sådan her om valget:

- Sara er meget innovativ og brænder for PLC-arbejdet. Og under nedlukningen har hun virkelig gjort et stort arbejde for at få “bogdropperne” med.

Første nedlukning

Under første nedlukning oprettede Sara Prose en teams-kanal for skolens PLC. Egentlig var det jo meningen, at hele Danmark skulle fejre genforeningen. Skovlund-Valsbøl Danske skole havde blandt andet planlagt klasserejser, sammenkomster og foredrag. Men det var ikke lige sådan, at verdensbegivenhederne ville det, og planerne blev skrottet. Sara Prose synes nu ikke, at eleverne skulle snydes, så jubilæet blev fejret med en genforeningskanal, hvor eleverne kunne fordybe sig, finde tekster om emnet og lærerne kunne bruge materialet i onlineundervisningen.

Sara Prose klikker, og et billede af en sten malet i dannebrogsfarver dukker op på skærmen:

- Det er en genforeningssten, siger Sara og fortsætter:

- vi afsluttede projektet med, at eleverne malede deres egen genforeningssten og tog et billede og loadede den op på kanalen.

Skolen har 55 elever fra 1. til 6. klasse, og genforeningsprojektet var en god måde at samle eleverne om skolens PLC, der også fungerer som bibliotek for SFOen og børnehaven. Før Corona læste sjette klasse tit op for børnehavebørnene som en del af projektet “Fælles læseoplevelser”,som er en af grundpillerne i PLC- arbejdet på Skovlund-Valsbøl Danske Skole.

- Vi fungerer som kulturformidlere og sprogformidlere for vores børn, og jeg var optaget af at få børnene til at læse, selvom de ikke kom i skole og på biblioteket under nedlukningen, siger Sara Prose.

Det er essentielt for Sara Prose at holde kontakten til børnene og deres forældre- også når det er svært at holde motivationen højt, som det har været under corona.

- Jeg oprettede en onlineside »Mit bibliotek er lukket, hvad nu?«, hvor forældrene kunne se, hvilke tilbud der var, og hvordan man fandt læsestof. Vi har haft et online bibliotek siden første nedlukning, siger Sara Prose.

Både Anne Clausen og Sara Prose mener, at det er en fordel, at de er en lille skole, fordi der ikke er særlig langt fra tanke til handling. Hele lærerstaben på seks personer er meget ind over det pædagogiske læringscenter og bruger det meget i undervisningen og er involveret i udviklingen af nye områder. Sara Prose har lavet et årshjul, så alle har et overblik over, hvad der bliver arbejdet med hvornår. Det tætte samarbejde gør, at informationer, links og interessant undervisningsmateriale flyder nemmere ud til eleverne, og feedbacken går hurtigt den anden vej. Et lille fleksibelt kredsløb.

På skolen har de bevaret de forskellige teamskanaler efter nedlukningen, fordi der er en god måde at holde kontakten. Sara Prose har udviklet PLC-kanaler til de samlæste klassetrin, som er en central del af undervisningen. I støbeskeen ligger en ide om at lave en kanal, hvor eleverne anbefaler og anmelder bøger for hinanden.

- Det giver læseglæde, og den smitter nemlig, siger Sara Prose med et smil og lukker for den sidste side i sit PowerPoint.

En af de ting nomineringskomitéen lagde vægt på, da de besøgte Skovlund-Valsbøl Danske Skole, var skolens store fokus på læseglæde og det kulturelle arbejde, der ligger i at få de tosprogede til nyde at læse. Som Sara Prose siger:

- Det er vigtigt for eleverne at høre det danske sprog og blive introduceret til sproget via læsning.

Runa Barbara Petersen understreger:

- Det er et fantastisk arbejde og hjerteblod Sara Prose lægger i PLC-arbejdet. Det kan hun være stolt af. Jeg synes faktisk allerede, vi har vundet, fordi vi er nomineret og er udvalgt blandt de tre bedste PLCer i Danmark.