Alle institutioner

Hovedbygningen: +45 43584105
Barakkerne: +45 43584106

Foto 5

Sydslesvighjemmet Rendbjerg er ejet af Skoleforeningen og fungerer som lejrskole for børn og unge fra Sydslesvig. Lejrskolen er næsten 60 år gammel og blev indviet 24. maj 1956. Hovedbygningen har været ejet af Teglværksejeren Ditmer som solgte det til Skoleforeningen.

Tilbage i tiden har der ligget et teglværk lige ved siden af lejrskolen. I vandkanten kan man stadig finde gamle teglsten, der står Rendbjerg på.

Lejrskolen består af en hovedbygning og en barakafdeling. Barakkerne består af to sammenhængende fløje. Begge afdelinger består af to soverum, hvor der i hvert rum er 12 køjesenge, 1 voksenrum med 2 senge og håndvask. Hver afdeling har et stort toilet og baderum samt ekstra toiletrum. Desuden er der et fælles opholdsrum med køleskab, kaffemaskine, mikroovn og service. Her står også et orgel plus en sovesofa, her kan sagtens sove en voksen. Desuden er der en skolestue med borde og stole, tavle, computer med internetadgang samt skabe med forskellige spil, sangbøger, dyrebøger, papir, sakse osv.

Hovedbygningen

Hovedbygningen består af 2 spisesale, 1 buffetrum, køkken, opvaskerum, depotrum, 1 toilet (personale), kontor/personalerum, 2 rengørings og opbevaringsrum, 1 vaskerum med vaskemaskine, tørretumler og tørreskabe. Desuden har vi på kontoret en kopimaskine. 1. sal er ikke i brug.

Udenfor

1 træskab med sandting: spande, skovle osv.
Fiskenet, pandekagepander, bolde , boldtræ, ketcher osv.
Basketballnet, borde, bænke og 1 stor grill.
1 tørresnor.
Græsplæne ned til vandet.

Området

Til højre for lejrskolen ligger en lystbådehavn, de har en lille kiosk. Til venstre ligger Esbjerg kommunes feriekoloni. De har en stor boldbane som vi godt må låne, hvis de ikke selv bruger den. Husk at spørge først. Til lejrskolen hører et lille stykke skov med en stejl skrænt. Lige ned ved vandkanten går Gendarmstien. Der kan man gå dejlige ture, f.eks. til

• Broager ca. 4 km
  • Cathrinesminde ca. 7 km
  • Egernsund ca. 2 km
  • Gråsten ca. 5 km

Udflugter

Bemærk, at der i 2005 blev vedtaget en ændring af »Museumsloven« i Danmark, hvorefter museer, der modtager statsstøtte, vederlagsfrit skal give adgang til børn og unge under 18 år.

Busser

• Brodersens Turistbus, tlf. 74442796
  • Dybbøl Turist, tlf. 74486910
  • Quorp's Busser, tlf. 74650850
54.896,9.628|gmap-andre.png|Sydslesvighjemmet Rendbjerg|Rendbjergvej 2|6320 Egernsund|http://www.rendbjerg.de/;