Om Snedronningen

I forbindelse med den danske kulturuge i Sydslesvig i sensommeren 2008, valget Dansk Skoleforening for Sydslesvig e.V. at bidrage med en musical-udgave af H.C. Andersens eventyr »Snedronningen«.

Udgangspunktet skulle være børne- og ungdomskorarbejdet og orkesterarbejdet under Skoleforeningen og samtidig samle de andre musiske kræfter i mindretallet til projektet.

Derfor valgte udvalget bag »Snedronningen« at kontakte korene på de danske skoler i Sydslesvig, Frederiksstad-Orkestret, Slesvig Spejderorkester samt en række andre sydslesvigske musikere.

De omkring 200 medvirkende brugte godt ferm måneder på at forberede musicalen, som for første gang blev vist for et publikum ved A.P. Møller Skolens indvielse den 1. september 2008. Med blandt andet dronning Margrethe, Mærsk mc-Kinney Møller og Slesvig-Holstens ministerpræsident Peter Harry Carstensen som publikum viste Snedronning-holdet et 15-minutters uddrag af musicalen – et uddrag, der blev modtaget med et bragende bifald.

Senere samme dag ved Skoleforeningens indvielsesfest var holdet igen på scenen. Denne gang for at vise et 45-minutters uddrag af musicalen, hvilket publikum belønnede med stående bifald.

»Snedronningen« havde officiel premiere den 27. september 2008, og knap 5000 tilskuere nåede at se musicalen ved de to offentlige forestillinger og de efterfølgende fire elevforestillinger.

»En amatørforestilling, der ikke behøver at sky en
sammenligning med professionelle produktioner.«

- Flensborg Avis