En virtuel verden om natur og energi

Velkommen til Skoleforeningens samling af links om energi og miljø. Der er ufattelig mange, der tilbyder god information om emnerne. Men husk altid at være kildekritisk. Mange af linkene her indehaves af interesseorganisationer, der, som navnet siger, repræsenterer interesser, og det farver ofte måden, der formuleres og præsenteres på. Hjemmesider ændrer sig hele tiden. Nogle bliver nedlagt, andre får nye adresser. Og der kommer ofte nye til. Skoleforeningens miljø- og energiudvalg er taknemmelig for hvert et lille vink om nye sider og rettelser til det, vi har valgt at bringe.

Klima

Klimadebat

En af Danmarks mest besøgte klimahjemmesider med et væld af informationer.

Natur og miljø

Landesamt für Natur und Umwelt des Landes Schleswig-Holstein (LANU)

underordnet miljøministeriet

Das Landesamt für Natur und Umwelt ist einer der wichtigsten Dienstleister für die Landes-, Kreis- und Kommunalebene, Organisationen und Vereinigungen, Vereine und Verbände, Bürgerinnen und Bürger unseres Landes.Entwicklung von ökologischen, technischen und naturwissenschaftlichen Informationsgrundlagen, insbesondere Ermittlung von Daten:

• über den Zustand und die Veränderungen in Natur und Landschaft,
  • für die Ordnung des Wasserhaushalts,
  • zur Abwasserwirtschaft,
  • über die bodenkundliche und geologische Situation und
  • zur Abfallwirtschaft- sowie Altlastensituation

Stiftung Naturschutz SH

Delstatens fond til opkøb og pleje af efterhånden store naturarealer overalt i del-staten. Information om fondens områder fx Schäferhaus ved Flensborg, Geltinger Birk, Holnis ved Lyksborg, Winderatter See ved Husby.

Akademie für Umwelt und Natur, Info-Servicestelle Umweltbildung , Dr. D. Fahnert

Wasser erleben

Det slesvig-holstenske miljøministeriums hjemmeside med blandt andet skoleprojekter, som blandt andet Trene-Skolen har deltaget i.

Kein anderes Land ist so vom Wasser geprägt wie unser Land zwischen den Meeren: Schleswig-Holstein ist eingerahmt von Nord- und Ostsee, gestaltet durch seine Seen und Flüsse. Wir in Schleswig-Holstein wissen, dass Wasser Lebensgrundlage und Lebensfreude ist.

Deshalb tun wir etwas für das "blaue Gold". In den nächsten Jahren werden wir die Situation unserer Gewässer weiter verbessern. Wir werden den Lebensraum Wasser noch attraktiver für Mensch und Natur gestalten.

Dabei können Sie mitmachen: Indem Sie sich informieren, indem Sie bei einer der hier vorgestellten Aktionen mitmachen und indem Sie bewusst mit dem Lebenselixier um-gehen.

Viel Spaß beim Stöbern auf den Seiten von "Wasser erleben“

InfoNet-Umwelt Schleswig-Holstein

Portal med overblik over mange organisationer i delstaten, efteruddannelse med meget mere.

Forbundslandbrugsministeriets økoportal

Masser af informationer og henvisninger til skolemateriale.

Sydtysk forening for "miljøopdragelse"

Wir sind ein Zusammenschluss von Lehrern mehrerer Schularten, Erziehern und an-deren Personen, die erreichen wollen, dass in allen Bereichen der Erziehung ein ver-antwortungsvoller Umgang mit Natur und Umwelt vermittelt wird.

Der Verein sieht sich auch als Kontakt- und Infostelle für Personen, die in der Um-welterziehung tätig sind.

Tysk forbundsdækkende forening for "miljøopdragelse"

Partner i Grøn Skole

BUND

Miljøorganisation med mange konkrete projekter mange steder i Sydslesvig. Lobbyist for natur og miljø i hele forbundsrepublikken.

NABU

Naturorganisation der lige som BUND er aktiv på mange fronter – blandt andet i Gel-tinger Birk.

Se også NABU for Slesvig-Holsten

Bunde Wischen

Naturbeskyttelsesforening med hjemsted i Slesvig, der blandt meget andet lader galloway-kvæg græsse i blandt andet Stiftungsland Schäferhaus i Flensborg.

Unsere Galloway-Herde besteht mittlerweile aus fast 500 Tieren, die auf ca. 700 ha Fläche zwischen Flensburg und Neumünster grasen. Die Tiere leben ganzjährig im Freien. Ein großer Teil der Herde wird auch im Winter nicht zugefüttert (Stiftungsland Schäferhaus bei Flensburg). Die anderen Tiere erhalten im Winter nur Heuballen und Heulage, die wir auf unseren eigenen Flächen im Sommer gewonnen haben. Dass wir als Bio- und Naturschutzbetrieb unsere Flächen weder spritzen noch düngen, versteht sich von selbst.

Während unsere Galloways „Landschaft und Natur“ produzieren, wächst auch ein hervorragendes Rindfleisch heran. Bei den Schlachttieren handelt es sich um ca. 3 Jahre alte Ochsen und junge Färsen, die alle in der Bunde Wischen-Herde geboren und unter den genannten Bedingungen aufgewachsen sind. Alle Tiere werden einem BSE-Test unterzogen.

Obere Treenelandschaft e.V.

God hjemmeside med mange informationer om regional natur, turforslag og guidede ture – skoletjeneste.

1998 gründete sich auf Initiative der Kurt und Erika Schrobach-Stiftung der Natur-schutz-Verein Obere Treenelandschaft e.V.. Bereits in der Satzung verpflichtet sich der Verein zu einer ganzheitlichen Naturschutzstrategie im Geist der Agenda 21 von Rio. Danach verfolgt der Verein folgende Ziele:

• Förderung des Naturschutzes und der Landschaftspflege
  • Förderung wirtschaftlicher Perspektiven für Betriebe der Region - Förderung des naturschonenden Tourismus

Kontaktpersoner – naturvejledere m.fl.

• Stefanie Dibbern, Hörup, zertifizierte Natur- und Landschaftsführerin (Tel. 04662-2136). Sydslesvigsk naturvejleder med en perlerække af dansksprogede ture målrettet børn og unge.
  • Kreisbeauftragter für Naturschutz (Schulen) Kreis Schleswig-Flensburg: Hans Gerhard Dierks, Süderstapel ,Tel. 04883-512
  • Naturschutzbeauftragter Kreis SL (allg. , aber er ist auch Lehrer): Edmund Link, Schafflund (04639-98425)
  • Vermittlung von Besuchen in Naturschutzgebieten u.ä., Bereich Schleswig: Hans-Jürgen Boeck (Nabu, Lehrer) Neuberend ,Tel. 04621- 51552
  • Vermittlung von Naturerlebnis, Bereich Kappeln: Dieter Rackow (IGU Kappeln, pens. Lehrer), Tel. 04642-81786
  • Bereich Ostangeln:  Dietrich Tramsen,(Lehrer, Nabu) Kronsgaard
  • Staatl Umweltamt Schleswig, Integrierte Station Geltinger Birk, Nieby (Führungen Geltinger Birk) Nils.Kobarg@stua-sl.aus.landsh.de
  • Führungen Naturerlebniszentrum Maasholm, Olaf Jakobsen www.naturerlebniszentrum . de, e-mail: nez-maasholm@t-online.de , Tel. 04642-921680
  • Führungen Fröruper Berge www. Oberetreenelandschaft.de , e-mail: buero@oberetreenelandschaft.de Tel.04630-936096
  • Ökologische Schleitouren (Fischer, Fische, Möwen und mehr- Schiffstouren zu einem Fischer auf der Schlei mit Informationen über Schlei, Möweninsel und NSG Reesholm). Tel. 0170/7769857 (Dietmar Ulbrich-Initiative Natur erleben Schlei)

Forslag til ekskursioner

• Flensborg – ved banegården ligger Freilandlabor – en lille oase med plancher og skur med diverse redskaber til undersøgelse af naturen. Desuden tilknyttet gode naturvej-ledere.
  • Stollberg ved B5 nord for Bredsted. Et tårn med udsigt over vandet, pris 1 Euro. Natursti (Lehrpfad), hedelandskab, fiskedamme.
  • Vadehavsture (Hamburger Hallig)
  • Naturcentrum i Bredsted
  • Schlüttsiel, Infocentrum om vadehavsfugle
  • Ebsen, Langenhorn - biogård.
  • Langberg Skov – Langenberger Forst – øst for Læk. Stor varieret skov med naturstier og mange gode plancher. Diverse biotoper og træer er særligt afmærket.
  • Frørup Bjerge mellem Flensborg og Oversø/Oeversee – gode informationstavler – varieret landskab, diverse biotoper, stor diversitet.
  • Naturmuseet i Bredsted

Sønderjyllands Amt

Sønderjyllands Amt har på sin hjemmeside en portal under hyperlinket natur & miljø øverst i menulinjen, her gives der overblik over naturture, naturvejledere, projekter og meget andet. Begynd her, hvis du vil skabe dig overblik over initiativer i Sønderjylland.

Grønt Flag - Grøn Skole

Intereuropæisk projekt som blandt andre Sønderbrarup Danske Skole og Oksevejens Skole i Flensborg deltager i. Målrettet skoler – veldisponeret og informativt skole-materiale, som implementerer emnerne i undervisningen og dagligdagen, så det kan kombineres med læseplaner og passes ind i  en travl skolehverdag.

DNs figur Vilfred

Vilfred er Danmarks Naturfredningsforenings pædagogiske program henvendt til børn og unge. DN tilbyder spændende og lærerige materialer om natur og miljø. Det er materialer, som kan bruges i leg og undervisning. Såvel i skoler og institutioner som derhjemme hos familien.

Skoletjenestens produkter
I skoletjenesten udgiver vi hvert år nye materialer. Kerneydelsen er Vildfred-magasinet, som udkommer tre gange om året. Magasinet henvender sig primært til børn og unge mellem 7 og 11 år. Derudover tilbydes en række andre materialer til forskellige aldersgrupper.

Vildfreds serviceordning
Vildfred tilbyder skoler og institutioner en serviceordning. Det er gratis at deltage i ordningen.

Skoleforeningens udvalg for Miljø og Energi gør opmærksom på, at udvalget anbefaler Grøn Flag Grøn Skole-projektet for at få størst fælles gennemslagskraft i Sydslesvig. Men der er god inspiration at hente hos Vilfred.

ØkoWeb

ØkoWeb'ens formål er at informere om økologiske fødevarer og andre emner med relation til miljø og fødevarer. Web'en er samtidig et menusystem for organisationer og virksomheder med økologi, miljø og fødevarer som arbejdsområde.

ØkoWeb Danmark er finansieret af links og annoncer.Herudover har Den Grønne Job-pulje givet tilsagn om støtte til udbygning af ØkoWeb'en i år 2000 og 2001.

ØkoWeb Danmark er ejet af firmaet Beagle, der gennem en årrække har koncentreret sig om information om økologiske fødevarer.

Miljømagasinet

er et ugentligt program, der handler om menneskers samspil med naturen i bredeste forstand.

Miljømagasinet har som hovedregl ét bærende tema, hvor vi taler med eksperter, hører modstridende holdninger,  afdækker konflikter og tager ud med båndoptageren.

Ugens tema fylder nogle gange hele programmet, men bliver ofte  suppleret af to til tre aktuelle miljøindslag fra ind- og udland, boganmeldelser eller kommentarer.

Miljømagasinet sendes på P1 hver fredag klokken 14.45 til 15.30 og genudsendes den følgende søndag klokken 12.45 til 13.30.

Miljømagasinets linkliste:

Miljø i medierne

Nyheder fra DR

Miljøstyrelsens presseresumé

Envirionmental Daily News

Reuters globale nyheder om miljø

Tidsskriftet Global Økologi

Horisont-nets miljønyheder

Guide til det grønne Danmark

Miljø i det offentlige

Miljøministeriet

Miljøstyrelsen

Energistyrelsen

Skov- og naturstyrelsen

Fødevareministeriet

Miljøstyrelsens debatside: Sådan får du miljøindflydelse

Forskning

Danmarks Miljøundersøgelser

Amternes og kommunernes forskningscenter

Danmarks Meterologiske Institut

Forskningcenter Risø

Institut for Miljøvurdering

Miljø i Kommunerne

Kommunernes Landsforening

Miljø i hverdagen

Horisontnet: Spørg en miljø-ekspert om råd

De grønne guider

Grøn Informationsoversigt over gode råd

Forbrugerinformation

Rent hjem

Statens og Kommunernes Indkøbs Service

Grønne familier

Hjemmets grønne regnskab

Miljøvenlig have

Vil du vide mere - viden om krop, kost og miljø

Miljø-organisationer

Det Økologiske Råd

Danmarks Naturfredningsforening

Greenpeace

Nepenthes

Verdensnaturfonden

Noah

Forum for energi og udvikling

Levende hav

Netværk for økologisk folkeoplysning

Miljø uden for Danmark

Miljømyndigheder i andre lande

EU´s miljøagentur

EUs generaldirektorat for miljø

World Watch Institute

World Resources Institute

European Environment Bureau

Environment Watch Europe

Globale vinkler på miljøet

Jordbrug

Statens Jordbrugsforskning

Sektions for Økologi på Landbrugets Rådgivningscenter

Økologiens hus og Landsforeningen Økologisk Jordbrug

Danmarks største database om landbrug

Fødevareministeriets side om økologi

EnergiKlima

Energiministeriets energioplysning

Nordvestjysk Folkescenter for vedvarende energi

Vindmølleindustrien

Solenergi

Solvarme

Biobrændsel

Energistyrelsens klimaside

Energimiljørådets klimasider

Klimakonventionens sekretariat

Verdensnaturfondens klimaside

Danmarks Meteorologiske institut

Greenpeaces klimaside

Sun-Medias klimaside

Genteknologi

Forbrugerstyrelsens side om genteknologi

Debat om genteknologi

Aktive Forbrugeres side om gensplejsede fødevarer

Globale Gener - Noahs side om genteknologi

Økologisk Landsforenings hjemmeside om gmo

Nyhedsmagasinet Økologisk Jordbrug

Økologi

Portal for Økologisk Landsforening

13 europæiske miljømagasiners fælles hjemmeside

European Environmental Press (EEP)

The EEP is a Europe-wide association of thirteen environmental magazines. Each member is considered the leader in its country and is committed to building links between 400,000 environmental professionals across Europe in both the public and private sectors. The EEP is unique in bringing together the leading national business- to business magazines as an expert network for the dissemination of high quality environmental information throughout Europe.

Portalen naturnet.dk

På naturnet.dk kan du finde:

• Offentlige ture og aktiviteter i naturen med turledere
  • Forslag til ture på egen hånd
  • Steder med spændende geologi
  • Naturfotos, som du kan downloade gratis
  • Links til anden information om naturen på Internettet

Planet Ark

Nyhedsbureauet Reuters daglige engelsksprogede miljønyheder fra hele verden. Her kan du abonnere på et dagligt nyhedsbrev, der giver dig overblik over Klodens vig-tigste (offentlige) miljønyheder. Du får også dugfriske fotos.

Energi

Stadtwerke i Husum, Slesvig, Flensborg, Rendsborg

E.on Hanse – regionens store energiselskab – blandt andet bestående af det tidligere Schleswag

Vestas Deutschland, Husum

EWS, Handewitt – stor nordtysk forhandler af solceller (Voltarik)

Phaenomenta

Universe – naturvidenskabelig edutainmentpark

Parken om sig selv:
Danfoss Universe er en oplevelsespark spækket med levende naturfænomener, spændende teknik og sjove aktiviteter. Her kan hele familien tilbringe en underholdende og inspirerende dag og tilmed blive klogere på naturens kræfter, videnskabens forunderlige verden og den teknik, der gør vores hverdag lettere. Men her skal der arbejdes for underholdningen. For aktiviteterne bliver først rigtig sjove, hvis man både bruger kroppen og hovedet i skøn forening. Parken er til for at begejstre børn og unge og skabe større interesse og forståelse for teknologi og naturvidenskab. Så kig ind og bliv: Vildt klog på naturlig vis!

Dansk Energi

Den danske el-branches interesseorganisation – rekvirer gratis en hel avis om skole og energi!

Der Verband der Elek-trizitätswirtschaft

Den tyske el-branches interesseorganisation hedder VDEW -  Der Verband der Elek-trizitätswirtschaft